neljä lomapäivää ohrid-järven rannalla

VISTERIAKÖYNNÖS OLI TOUKOKUUSSA TÄYDESSÄ KUKASSA

ke 4.5.2016
ensimmäinen Ohrid-päivä, kirkkoja ja Samoilin linnoitus

Ohrid-järvi on 700m merenpinnan yläpuolella ja ikivanha.  Se on Euroopan järvistä vanhin.   Kaupunki on Unescon suojelukohde ja sillä on pitkä kulttuurihistoria.

HOTELLIMME ALEKSANDRIJA OHRID-JÄRVEN RANNALLA

”Lähdemme kävelykierrokselle heti yhdeksältä, sillä puolen päivän aikaan on luvassa sadetta”, oppaamme ilmoitti illalla.  Näin teimme ja näin tapahtui.

PYHÄN SOFIAN KIRKKO

Kävelimme vanhassa kaupungissa ja katsoimme tänäänkin kirkkoja ja kirkkomaalauksia.

PAAVEJA YLI 1000 VUODEN TAKAA

Pyhän Sofian kirkkon frescot olivat 1000-luvulta.  Ne olivat kärsineet vaurioita, mutta tekivät vaikutuksen.

KÄVELYREITTIMME VARRELLE OSUI MYÖS AMFITEATTERI

KÄVELYREITTIMME VARRELLE OSUI AMFITEATTERI

SAMOILIN LINNOITUS

LINNOITUKSEN TORNISSA

Kävelyaikaa oli pari tuntia ja osa matkaa oli jyrkkää ylämäkeä Samoilin linnoitukseen.  Urheimmat kiipesivät torniin asti, vähemmän urheat eivät.

KEVÄÄN VÄREJÄ

VILLEJÄ UNIKKOJA

PALUUMATKA LINNOITUKSELTA OLI ALAMÄKEÄ

FRESCOJA 1300-LUVULTA

Kiertokävelyn viimeisin Neitsyt Marille omistettu kirkko oli perustettu 1295 ja siinä seinämaalaukset olivat säästyneet sodilta ja maanjäristyksiltä.  Kirkon vieressä oli upea ikonimuseo.

PÄIVÄN OSTOKSIA DINAAREILLA

Ostin kotiin tuliaisiksi sarjan ikonikortteja.  Lähipiirissä kun on ikonimaalareita.

PÄIVÄKAHVIT

Sade alkoi tasan kello 12.  Silloin kierros oli ohi ja me vapaalla.  Terttu johdatti meidät oitis konditoriaan kahville.

JÄRVIKALAN SUOMUISTA TEHTYJÄ HELMIÄ

Sitten olikin sopivasti päivälevon aika sateen ropinaa kuunnellen.

OHRIDIN RANTAMAISEMA

Lähdimme Jussin kanssa kahdestaan iltapäiväkävelylle rantakadulle.  Sää oli poutainen ja hyytävän kylmä.  Lähimittarissa oli 11 plusastetta.

JOUTSENPERHE

Kaksi joutsenta ui seitsemän poikasen kanssa rannan tuntumassa.  Maisema oli vihreä ja rehevä.  Vesi oli kirkasta mutta jostain syystä uimareita ei näkynyt.  Kun pääsimme retkemme ääripäähän sada alkoi jälleen.  Istahdimme lähimpään rantakahvilaan katoksen alle.  Nyt oli entistä kylmempi, mutta esprosso ja paikallinen brandy lämmittivät.

Ryhmällämme oli tänään illallinen Sofian kirkon vierellä ravintola Sofiassa.  Meille oli katettu kaksi pitkää pöytää ja saimme taas ruokaa yllin kyllin.

PAPRIKATAHNAA JA SALAATTIA

Isot vadilliset salattia, paprikatahnoja valkosipulilla ja ilman, piirakoita, possu- ja vasikkapataa lihansyöjille, minulle ja Erkille kanafileitä.  Alan jo tottua kanaan, joka ei ole aikoihin kuulunut ruokavaliooni.

SOITTOYHTYE SOITTORUOKALASSA

Hyvän ruuan lisäksi saimme nauttia erinomaisen soittoryhmän slaavilaishenkisistä sävelistä.