toinen viikko costa del solilla

ENSIMMÄINEN FLAMENCOAKVARELLINI

to 27.11.2014

Yöllä satoi, salamat välkkyivät ja ukkonen jyrähteli. Olin tyytyväinen, että vuoristoretki tuli tehtyä hyvän sään aikana. Minä olen päässyt akvarellien makuun. Jäin eilen pariksi tunniksi maalaamaan kotiparvekkeelle, kun muut lähtivät kaupungille. Flamencotanssin tunnelma oli päällimmäisenä mielessä, samoin Mijasin valkoiset talot.

HERKULLISIA HEDELMIÄ

Ehkäpä seuraavaksi syntyy hedelmäasetelma. Täällä valikoimaa riittää. Nyt on sitrushedelmien aika. Uusin tuttavuus on chirimoya, joka on makoisa, mutta suuret siemenet hidastavat nautiskelua.

FUENGEROLA TULVI

Päivälläkin satoi. Kadut tulvivat ja kengät kastuivat. Palasimme Jussin kanssa päiväkävelyltä uitettuina koirina. Terttu ja Immo olivat kuivia, koska viihtyivät viisaasti sisätiloissa. Vaihdoimme vuoroja sateen laantuessa. Seuralaisemme lähtivät Torremolinokseen tapaamaan Immon Leena-kälyä. Me vaihdoimme kuivat vaatteet ja lähdimme vuorostamme valloittamaan kaupungin laitamalla sijaitsevaa Miramarin kauppakeskusta – nyt järkevästi bussilla numero 4 ferian pysäkiltä.

SADEPÄIVÄN HERKUTTELUA - CORTADOT JA JUUSTOKAKKUA

SADEPÄIVÄN HERKUTTELUA – CORTADOT JA JUUSTOKAKKUA

Ei meistä ole shoppaajiksi. Minä ostin kolmella eurolla kookostuoksua. Yhdessä tuhlasimme 5:95 euroa kahteen olutlasilleen ja tapas-annokseen katkarapuja. Palasimme vähin äänin bussilla numero 1 kaupunkiin. Se teki komean näköalakierroksen pitkin rantatietä.

Istahdimme retkeilyn jälkeen erinomaiseen kiinalaiseen ravintolaan Los Bolichesissa. Tarjolla oli päivän menu edulliseen 5:50 euron hintaan. Myös kasvismenu, josta olin kovasti iloinen. Ruoka oli hyvää ja Navarran viini pehmeää. Sadepäivä kääntyi kuin kääntyikin ilahduttavaan suuntaan.

pe 28.11.2014

Sadesää jatkui. Yöllä ropisi ja aamulla ropisi. Me kutsuimme hierojapoika Jorin kotikäynnille. Hän oli tyytyväinen, kun sai kerralla neljä asiakasta. Mekin olimme tyytyväisiä, sillä aamupäivän vierähti ylellisesti ja sadekin lakkasi pikku hiljaa.

Tänään oli minun ja Jussin keittiövuoro. Mitä hyvää laittaisimme? Minun listallani oli mustekalaa, jättirapuja, salaattia. Terttu ei ole äyriäisten ystävä, joten päätimme hankkia myös kalaa.

MERCADONAN ÄYRIÄISTISKI

Mercadonasta löytyi kaikkea. Pienet mustekalat olivat edullisia, mutta työläitä. Jussi perkasi niitä saman tovin, kun minä keitin perunat, valmistin tomaatti-sipuli-rucolasalaatin ja paistoin siitakesieniä.

Illallinen parvekkeella oli taas kerran päivän kohokohta. Mitähän seuraavaksi keksimmekään? Laskimme, että gourmetaterian hinnaksi tuli neljä euroa henkeä kohti. Hinta-arvio sisälsi ruuan lisäksi pullollisen laadukasta valkoviiniä.

ILLALLINEN KOTIPARVEKKEELLA

Siirryimme virkistyneinä sisätiloihin kartan ja kalenterin ääreen. Suunnittelimme tulevia retkikohteita. Ensimmäiseksi valloitamme Afrikan. Täältä voi ostaa päivän valmismatkapaketin Tangeriin. Kansainvälinen retki maksaa 65 euroa. Helppoja retkikohteita ovat rannikon lomakaupungit. Málagan suuntaan pääsee kätevästi junalla. Länteen päin pitää matkata bussilla. Myös suuret kulttuurikaupungit Sevilla, Cadiz ja Jerez kiinnostavat. Onneksi Granada ja Cordoba on nähty, joten joka paikkaan ei tarvitse tällä matkalla ehtiä.

Sadesää jarrutti retkeilyintoa. Kaupungin ilme muuttui heti alakuloiseksi. Huomenna on feria-alueella taas kirpputori. Viimeksi tavarat olivat avotaivaan alla, mitenkähän homma hoituu sateella?

TÄLLAISIA AARTEITA LÖYTYI SATEISELTA KIRPPARILTA

Meillä kodin kunnostus on edennyt yllättävän tehokkaasti. Vuokranantaja lähetti korjausmiehet kiinnittämään irronneen verhokiskon ja höyläämään turvonneet väliovet. Heiltä onnistui kaasupullon vaihtokin. Saimme tänään tehottoman kahvinkeittimen tilalle uuden – nyt on ylellistä saada kuumaa kahvia.

Olemme oikein tyytyväisiä asuntoon. Tilaa on juuri sopivasti neljälle ja sijainti on erinomainen. Kauppoja ja pikkuravintoloita on vieressä. Meren rantaan, bussi- ja juna-asemalle kävelee viidessätoista minuutissa. Parvekkeelta näkyy vuoret.

JOULUTÄHTIÄ KATUKUVASSA

En yhtään ihmettele, että suomalaiset ovat ihastuneet tähän pikkukaupunkiin ja viihtyvät Espanjassa talvikuukaudet. Hintataso on paljon halvempi kuin Suomessa ja nähtävää riittää. Katselemme jo maisemia sillä silmällä, mihin tulemme seuraavaksi…

TUMMIA PILVIÄ VUORTEN YLLÄ

la 29.11.2014

Voi tätä sadetta. Maisema on märkä ja harmaa. Missä on Välimeren sini? Kiersimme aamulla kostealla kirpputorialueella ja päivällä kostealla kaupunkialueella. Jussi selvitteli retkeilykohteiden hintoja. Minä siirryin suosiolla omalle parvekkeelle maalaamaan. Otin eläväksi malliksi etelän hedelmiä ja herkuttelin. Ei mennyt tämäkään päivä hukkaan.  Kuvia löytyy kuvataidetta-otsikon alta.

VALKOISIA TALOJA

Illalla söimme ylellisesti ulkona. Terttu ja Immo löysivät lupaavalta näyttävän intialaisen ravintolan. Emme pettyneet, sillä ruoka oli sopivan tulista ja maukasta. Minun pinaattirapuni ei ollut kovinkaan näyttävän näköinen, mutta maku oli kohdallaan. Myös lampaansyöjät kiittelivät annoksiaan.

INTIALAINEN ILLALLINEN

su 30.11.2014

bussiretki Torremolinosiin ja Benalmádenaan

Aurinko pilkahti verhojen raosta, kun heräsin sunnuntaina aamuvirkkuna. Ehdin tehdä tunnin lenkin rantabulevardilla sillä aikaa, kun muut heräilivät. Mittarissa oli +14 astetta, meri oli peilityyni ja mieli virkeä. Rantahiekassa komeili hieno veistos, jota minä ja muut turistit kuvasivat innolla. Tänään lähdemme porukalla Torremolinokseen.

RANNALLA NÄKEE UPEITA HIEKKAVEISTOKSIA

Varauduimme matkaan fleecein ja tuulitakein. Minä kanniskelin omaani koko päivän käsivarrella, sillä ilma lämpeni auringon myötä lähes kesälukemiin. Bussi 120 vei meidät rantatietä pitkin Torremolinosin päätepysäkille runsaassa puolessa tunnissa. Vanha keskusta oli kuvauksellinen.

KATUKAHVILASSA OLI TUNNELMAA

Istuimme katukahvilassa katselellen sunnuntaipäivän vilinää ja tutkimme kävelykatujen matkamuistomyymälöitä. Ostimmekin jotain pientä, minulle turkoosit sandaalit 8e, Jussille vyö 3e, Immolle kolmet sukat 2e ja Tertulle pino postikortteja à 0:20.

TORREMOLINOSIN KÄVELYKADULLA OLI JOULUKORISTEET

Päädyimme alas rantabulevardille, jota riitti silmän kantamattomiin. Pieniä ruokapaikkoja oli tiuhassa. Rannan tuntumassa oli luonteva valita lounaaksi annokset erilaisia kaloja ja simpukoita.

VÄRIKKÄITÄ KAUPPAKUJIA

JUSSILLE TULI NÄLKÄ

RANTABULEVARDILLA

Kävelimme iltapäivän aikana Benalmádenan maurilaisvaikutteiseen satamaan asti. Bussipysäkki löytyi lähistöltä. Ajelimme pimeässä illassa kotiin ja olimme kovasti tyytyväisiä retkipäiväämme.

ILOISISSA TUNNELMISSA

ma 1.12.2014 Fuengirolapäivä

Joulukuu alkoi auringonpaisteisena. Terttu ja Immo lähtivät kaupungille shortseissa (!) Kävimme reippaasti varaamassa ensi lauantaiksi kansainvälisen valmispakettimatkan Marokon puolelle Tangeriin 61 euron hintaan. Katsoimme säätiedotuksesta, että puolen viikon maissa on tulossa matalapaine, mutta loppuviikolla on luvassa taas kirkastuvaa. Toivottavasti tunnin merimatka sujuu myötätuulessa.

FUENGIROLAN NÄKYMIÄ

Päivän ohjelmassa oli vapaata kuljeskelua. Kävimme kirjastossa ja parissa tapaspaikassa läppärin kera.

JOULUVALOJA

Immo ja Terttu tarjosivat taas kerran loistavan koti-illallisen. Kuvia löytyy Leenan keittiöstä.  Kiitoksemme kokeille.

ti 2.12.2014 toripäivä

_IGP9422

TERVEISIÄ TORILTA

Kuljimme Fuengirolan vihannestorilla jo lähes kuin paikalliset. Eurolla tai puolellatoista sai kilon lähes joka lajia. Mandariineja kaksi kiloa. Kun kannoimme saaliin kotiin, värikylläisyys häikäisi. Minun oli ihan pakko tehdä parikin asetelmaa parvekkeen pöydälle. Ja tietenkin maalata ne.

TORITAIDETTA

TORITAIDETTA 2

Illallisella nautimme munakoisopadan lisäksi tukevan mustekala-annoksen. Edellisestä kerrasta viisastuneina ostimme Mercadonan kylmätiskiltä valmispakkauksen, jossa oli mausteetkin mukana. Kotona lisäsimme pannulle vain oliiviöljyä ja valkosipulia. Tuorepasta tasoitti sopivasti vahvat maut.