viimeinen viikko thaitunnelmissa

• lepopäivä
  • maalauspäivä
  • illalla japanilaisessa sushiravintolassa

Olemme ansiokkaasti kiertäneet katsomassa ne kohteet, joihin tunsimme vetoa. Tarjollahan on laaja valikoima retkiä heimokyliin, on elefanttisafaria ja koskenlaskua ja melontaa bambulautoilla, on käsityöläispajoja ja perhosfarmia, on tanssiesityksiä ja risteilyillallisia Ping-joella.

Olemme ehtineet nähdä laajoilla Aasian matkoillamme näitä turistihoukutuksia ylen määrin. Olemme oppineet nauttimaan auringonpaisteesta ja sopivassa suhteessa nähtävyyksistä omin päin. Joskus tuntuu ylelliseltä olla tekemättä mitään. Jussi on siinä parempi kuin minä. Minulla pitää olla vähintäänkin kirja kädessä tai sivellin käden ulottuvilla.

AAVIKKORUUSUJA LIVENÄ

Lauantaipäivä vierähti leppoisasti ihan kotipuutarhassa. Söimme lounaaksi vain hedelmiä, sillä suunnittelimme ylellistä buffet-illallista läheisen Pantip -tavaratalon japanilaisessa ravintolassa.

SABUSHI

Hinta tuntui paikalliseen tasoon nähden korkealta 359 bahtia, mutta suomalaisittain vähän yli kymmenen euron sushibuffet on edullinen. Varsinkin kun tarjolla oli paljon muutakin.

Oli japanilaisia tempuroita ja hauska liukuhihna, josta sai poimia lihaa, kalaa, äyriäisiä, nuudeleita ja vihreitä kasviksia mielin määrin. Jokaisella oli edessään kiehuva kattila, johon sai valita kookosmaito- tai tulisen tom yum -liemen. Kun massu oli pullollaan suolaisia makupaloja, jälkiruokapöydästä löytyi vielä tuoreita hedelmiä ja niiden seuraksi sai pyöritellä jäätelöpalloja.  Kun kävelimme pehmeän lämpimässä illassa takaisin hotellille, huokailimme ettei ihan vähän aikaan tarvitse syödä mitään.

MAKUPALOJA LIUKUHIHNALLA

Huomenna meillä on viimeinen lomapäivä Chiang Maissa. Olemme varanneet Bangkok Airwaysin lennon Bangkokiin maanantaiksi. Seikkailemme pääkaupungin vilinässä kolme päivää. Paluulento Suomeen starttaa torstaiaamuna. Jokohan lumet ovat sulaneet?

_IGP0423

su 8.3.2014

• lepopäivä
  • illalla sunnuntaimarkkinoilla vanhassa kaupungissa
  • pakkaus

Otimme tänäänkin rennosti. Minä pyydystin Chiang Main auringonsäteitä kuin viimeistä päivää. Iltapäivällä suunnistimme sunnuntaimarkkinoille. Tha Pae -portilta lähtevä pääkatu Ratchadamnoen oli autoliikenteeltä suljettu ja sakeana kulkijoita. Molemmin puolin katua oli värikkäitä myyntikojuja.

KOLME ISOA KASVISPAISTOSTA MAKSOI 20 BAHTIA (60 CENTTIÄ)

Temppeleiden pihoilla oli tarjolla pieniä ruoka-annoksia edulliseen 10 – 20 bahtin hintaan. Kun olimme maistelleet pikkumunawontoneita ja kevätkääryleitä ja kolmea eri kasvispaistosta ja papaijasalaattia muuta ei jaksanutkaan.

TEMPPELIRUOKAILIJOITA

Paitsi tietysti mangoshaken jälkiruuaksi. Ja kun Jussi näki satee-kanavartaita, hän jaksoi vielä nekin. Minä en ollut näkevinänikään viiden bahtin kappalehintaan myytäviä susheja. Lupasin, että kun tulemme seuraavan kerran, käymme joka sunnuntai temppeli-illallisella.

PÄIVÄNVARJOKAUPPIAS

ma 9.3.2014

• Bangkok Airwaysin lento 12:00 – 13:15 Suvarnabhumin kansainväliselle lentokentälle
  • City Linen lentokenttäjunalla Phaya Thain pääteasemalle
  • majoittuminen The Victory Executive Resindeces hotelliin

NÄKEMIIN TR RECIDENCE - ISÄNTÄ HALUSI OTTAA MEISTÄ LÄHTÖKUVAN

NÄKEMIIN TR RECIDENCE – ISÄNTÄ HALUSI OTTAA MEISTÄ LÄHTÖKUVAN

Vaikka meillä oli vain vähän yli tunnin lento Bangkokiin, matkaan vierähti koko päivä. Lento oli tunnin myöhässä. Hymyilevä thaipoika pyyteli anteeksi ja ojensi meille 500 bahtin (15 euroa) ruokakupongit, jotka kelpasivat useimmissa lentoaseman ravintoloissa. Valitsimme Thai Airwaysin ravintolan ja tilasimme tottuneesti maisteltavaa koko rahalla. Eikä yhtään harmittanut, vaikka ylimääräinen tunti hupenikin lounaan merkeissä.

EDULLINEN HOTELLIMME BANGKOKISSA

Perillä oli tukahduttava helle ja smogia ilmassa. Hotellissamme Viktoria-muistomerkin lähellä oli vanhan ajan charmia. Se oli uusi tuttavuus, jonka Jussi bongasi netistä lähinnä sen sijainnin, edullisen hinnan (noin 25 euroa yö) ja uima-altaan vuoksi. Asumme kahdeksannessa kerroksessa ja meillä on ilmastointi, jääkaappi, televisio, vedenkeitin ja kahvia, kylpyamme ja komea kalustus tummaa puuta. Kyllä täällä kelpaa asustella seuraavat kolme päivää.

UIMA-ALLAS ON KATOLLA

Täällä Bangkokissa lämpötila on jotain aivan muuta kuin pohjoisessa. Kostea helleaalto tulvahtaa pintaan, kun astuu hotellin ilmastoidusta aulasta kadulle. Minulla on matkassa pino toppeja, joita en ole juurikaan tarvinnut. Nyt niillekin tuli käyttöä, sillä teepaitakin tuntuu tukahduttavalta.

ti 10.3.2015

• hotellin buffet-aamiaisella
  • auringonsäteitä kattoterassin uima-altaalla
  • nostalgiakierroksella Silom Roadin alueella

Meillä on pitkäaikainen ja lämmin suhde Bangkokiin. Vietimme täällä aivan noviiseina kaksi helteistä kesäviikkoa parikymmentä vuotta sitten. Olisi aika hauska löytää käsinkirjoitetut päiväkirjamerkinnät siltä ajalta. Tallessa ovat – vaan missä?

Asuimme Narai -hotellissa Silom Roadilla. Muistan hyvin lämpimän kesäsateen.  Muistan, miten seikkailimme Chao Praya -joella pitkähäntäveneillä katsomassa kaikki tärkeimmät temppelit. Muistan elävästi kahden päivän retken Kwai-joelle, jossa heittäydyimme uimaan virran mukana ilman huolen häivää. Muistan omatoimiretken Hua Hiniin, jossa röyhkeät apinat yrittivät ryöstää eväsbanaanimme. Muistan Lumpini-puiston ja puistattavan käärmeshown. Muistan valtavat Chatuchak -markkinat. Erityisen elävästi mieleen jäivät wokkipannulla paistumassa olleet heinäsirkat. Ostimme torilta koko tuttavakaartille edullisia farkkuja. Emme ymmärtäneet, etteivät tuumakoot pitäneet lainkaan paikkaansa. Hauska juttu oli kun huomasimme vasta Suomessa, että Levis-merkissä lukikin Livis.

Nyt kun meillä on kaksi päivää aikaa ihan vaan itsellemme (olemme esitelleet lukuisia kertoja Bangkokia ystävillemme), vietimme nostalgisen päivän Silomilla. Tänä päivänä sinne pääsee kätevästi BTS-linjan ilmajunalla. Jäimme pois jokirannassa SaphanTaksin asemalla.

ORIENTAL-HOTELLIN PUUTARHASSA

Kävelimme Mandarin Oriental-hotellille, joka oli aikoinaan mielestämme ylellisyyden huippu. Istahdimme rehevään puutarhaan nauttimaan kalliit juomat – ei sentään sikakalliita coctaileja vaan tuoremangomehua ja kookospähkinää.

LIIKENNETTÄ CHAO PRAYA JOELLA

Matka jatkui Silom Villagen kautta Narain viereiselle ruokakadulle. Jussi tunnisti pikkukaupan, josta ostimme nuoruudessamme yömyssyiksi paikallista Mekong-viskiä. Nyt emme ostaneet viskiä, mutta nautimme katuvilinässä kelpo lounaan.

Narain aulassa tunnelma oli entisen oloinen. Tunnistimme italialaisen pizzerian ja yllätimme itsemme ostamalla iltapalaksi pizzaslicet. Hyvinvarustetussa huoneessamme on kaiken muun hyvän lisäksi myös mikrouuni! Näissä merkeissä aurinko ehti laskea ennen kuin kotiuduimme.

POIKKESIMME TAIDEGALLERIASSA

Huominen päivä on varattu viime hetken tuliaisostoksille. Siam Center on vain kahden junapysäkin päässä, joten shoppailulle ei ole mitään esteitä. Painokaan ei tuota ongelmia, sillä Finnair hyväksyy mukavasti 23 kiloa per laukku. Chiang Maista tullessamme molempien laukut painoivat vajaat 20 kiloa. No – tänään löysin lisää sinivalkoisia astioita, jotka painavat hitosti. Eli varovainen pitää olla.

_IGP0408

ke 11.3.2015
viimeinen lomamatkapäivä Bangkokissa

• taide- ja kulttuurikeskus BACC
  • tuliaisostoksia Siam Centerissä ja Siam Paragonissa
  • ilta-auringossa uima-altaalla
  • pakkaus

Meillä on meneillään viimeinen ilta tällä erää Bangkokissa. Minä tulin juuri uima-altaalta ja Jussi viime hetken ostoksilta. Matkatavarat ovat pahasti levällään. Mielessä on jo kotisuomi ja tulevat haasteet. Ne tarkoittavat minun osaltani näyttelysumaa. Tyttäreltäkin tuli ilahduttava viesti, että suvun nuorimmaisen nimiäiset ovat tiedossa tulevana viikonloppuna. Yritämme kaikkemme, että pääsemme taas viiden tunnin aikaerosta huolimatta normaaliin rytmiin.

BANGKOKIN LIIKENNETTÄ

Suunnistimme aamulla kulttuurikierrokselle. Siam Centerin läheltä löytyi vaikuttava taide- ja kulttuurikeskus BACC. Kolmeen ylimpään kerrokseen pääsi spiraalinmuotoisia tasoja pitkin. Jotenkin tuli elävästi mieleen kotoinen Kiasma ja New Yorkin MoMa.

KIINNOSTAVAA NYKYTAIDETTA

Näimme nykytaidetta sen joka muodossa – taidokkaita valokuvia, installaatioita, öljyvärimaalauksia ja grafiikkaa. Vaikuttavimpia olivat luonnollisen kokoiset elefantit, tiikerit, apinat ja korppikotkat, jotka symboloivat siirtomaavallan aikaista riistoa ja poliittista vallankäyttöä.

KULTTUURITAPAHTUMIA

Siam Center ja Paragon olivat meille tuttuja edellisiltä matkoilta. Kävimme myöhäisellä lounaalla Food Republic kerroksessa, jossa oli tarjolla annoksia sekä Thaimaasta että naapurimaista. Minä maistelin simpukoita mangosalaatin kera ja Jussi lihapitoista hot potia. Virkistyneinä löysimme Paragon-tavaratalon puolelta Food Gourmet -osaston, jossa oli tarjolla mitä vain elintarvikkeita vaativampaankin makuun. Me halusimme kotiin vietäviksi umpiopakattuja tuoreita tom yum -aineksia ja currypastoja. Kaikkia löytyi edulliseen hintaan. Palailimme ostoskassien kera tyytyväisinä kotihotellille. Nyt on edessä vain haikeat jäähyväiset suloisen lämpimälle Thaimaalle. Päivällä ulkolämpömittari näytti +34. Sawasdee.

LOTUS-SUIHKULÄHDE

LOTUS-ALLAS

to 12.3.2015 paluupäivä

• lentokenttäjunalla ilman vaihtoja Suvarnabhumille

• Finnairin lento 10:55 – 17:05 Bangkok – Helsinki

• ylellisesti omalla autolla lentoasemalta Hämeenlinnaan

Ehdin harkita jo taksia, sillä vaikka olimme pakanneet illalla, lähtö viivästyi. Mutta kun asuimme suoran junayhteyden varrella Phaya Thailta lentokentälle, pitihän se hyödyntää. Juoksimme läpi taxfree-kauppojen. Ehdin juuri ja juuri ostaa kotijoukoille tuliaisiksi kimput tuoreita orkideoja. Last call oli meneillään, kun saavuimme portille. Mutta sehän riitti.

Päivälento oli itse asiassa miellyttävä kokemus. Nyt jaksoimme lueskella, katsoa pitkiä leffoja – minä näin jännittävät elokuvat Hichcock ja Gone Girl – ja täyttää sanaristikoita. Perillä meitä odotti miellyttävän helppo paluu arkeen, kun Immo ja Terttu tulivat kahdella autolla vastaan. He jatkoivat omallaan Järvenpään suuntaan espanjan tunnille. Me omallamme Hämeenlinnaan.

VÄRI-ILOA

En muista näin mukavaa kotiin tuloa, sillä koti oli putipuhdas – kiitos Terttu – ja pöydällä odotti iloisen värinen tulppaanikimppu ja jääkaapissa kylmä cava. Voitaisiin tehdä tästä perinne!

KAKSI NEITOA

Niin ja vielä bonuksena postia avatessamme odotti yllätys. Hämeenlinnan taidelainaamo oli myynyt yhden kehystetyistä grafiikanvedoksistani nimeltä ”Kaksi neitoa”. Olin siitä hyvin onnellinen.

Loppumietteitä eli mitä opimme

Luin lentokoneessa suurella mielenkiinnolla Päivi Kanniston kirjaa ”Elämäni nomadina”. Se oli ansiokas varsinkin siksi, että se kannusti miettimään, mitä elämältä haluaa. Nomadeja meistä ei tule, sillä kotiinpaluu on aina juhlaa ja haluamme viettää kesät Suomessa ja mökillä.  Neljä reipasta miehenalkua pitävät meidät tehokkaasti lähimaisemissa.

Mutta matkustelu tuntuu edelleenkin hyvältä. Varsinkin auringonpaiste talvikuukausina. Aasiaan on aina hyvä palata. Suurimmat syyt ovat takuuvarma lämmin, edullinen hintataso ja maailman paras ruoka. Nyt kun kokkikurssikin on käyty, on ilo tarjota thaimakuja myös ystäville.

Meillä on vielä opettelemista rennossa asenteessa. Chiang Maissa pääsimme jo aika pitkälle. Emme suunnitelleet ohjelmaa etukäteen, vaan retkeilimme ja oleilimme uima-allaspuutarhassamme sen mukaan, mikä tuntui hyvältä. Haaveenamme on tehdä vielä joskus ex-temporematka vain käsimatkatavaroiden kera. Halpalentoyhtiöillä on jatkuvasti edullisia tarjouksia, joten se voisi toimia…  Teemana nenä kohti uusia seikkailuja 🙂

There are 6 comments

1. Immo Laine

Heiips Hämeestä!
    Täälläpä evakot suhaa kotonanne, niin ettei ehdi edes blogiin. Kiitos Leenalle teatterista, Carola -laulusessio oli todella elämys. Hyvää musiikia ja hyvin rakennettu. Meillähän oli perjantaina vieraita Riihimäeltä, Seija ja Keijo kierrätettiin Hämeenlinnan nähtävyyksillä. Tänään oli Kirsti mukana leffassa, kun vuelä tuo Ida pyöri Marilynissä. Kostea on sää ja tihkuinen eli vähän meinaa kastua kävelyretkellä keskustaan. Lunta ka loskaa on rinteet tännä., tiet sulana. Nyt lähdettiin sunnuntai-illaksi mökille. Keskiviikkona palataan takaisin. Aurinkoa luvassa alkuviikoksi.
    Kotoisin terkuin Terttu ja Immo

2. Immo Laine

Nonniin! Teillä vain värikylläset kuvat täyttävät blogin. Täällä urheilutoimittajan pinkkipikkutakki on ainoa väriläiskä, mitä on näkyvillä. Taas tupsahdimme Aulangontielle, kun tihkusää tavoitti Tehin. Ehdittiin kyllä potkukelkkailla jäällä ja Immo kerkesi pilkille kahtena päivänä. Puupinokin sai siellä kyytiä. Nyt piti palata takaisin, kun huomenna hajaannumme eri suuntiin; Immo lähtee junalla Hesaan ja mie Tampereen suuntaan moikkaamaan siskoani, kun tästä on lyhyt hyppäys Vesilahdelle.

Järvenpään kylppärikin ilmeisesti valmistuu vähinerin, kun tänään saimme jo naapurilta kuvan, että muutama laatta on jo seinällä ja saunassa joitakin paneleita. Toivotaan, että mahdutte vielä torstaina tänne kimppaamme, kun ovelta tulee vastaan meidän kassien vyöry 😉 Moneltako muuten kotiudutte?
    terkuin Hämeen Hitaat Aulangontieltä
    ps emme vielä siirtäneet kirjoja tänne 😉 😉

3. marjaleenaetula

Sawasdee – loppusuoralla ollaan! Finnairin lento kotisuomeen saapuu torstaina 17:05, Hämeenlinnassa olemme iltaseitsemän jälkeen. Hauska jos olette vielä meillä, laittakaa iltatee hautumaan.

4. Immo Laine

Keskiviikkohuomenta Aulangontieltä. Harmaa sää moikkaa ikkunasta, luvassa paistetta sentään. Skodanne on tullut kotiin, tuommeko sen kentälle? Juuri ehtisimme treffata siellä ennen Järvenpään espanjantuntiamme. Tekstiviesteillä voimme sopia tarkemmin huomisesta. Tänään olemme liikkeellä koko päivän. Hyvää kotimatkaa teille ! Pakatkaa todella aurinko mukaanne. t & I

Liked by 1 henkilö

5. Miika&co!

Tervetuloa takaisin! Otson&Visan lumikasa on vaihtunut hiekkalaatikoksi ja Visa on saanut jo ensimmäisen desin hiekkaa mahaansa. Kerhossa kehuttiin, että Otso on innokas laulaja 🙂 enää ei taida ehtiä pyytää green curry ainepussukkaa tuomisiksi?