turisteina tokiossa

TOKION VÄRIVALOJA

ma 22.9.2008

hei ystavat
olemme onnellisesti lennahtaneet luotijunalla Tokioon.  Ueno First City Hotel on kulttuurishokki idyllisen ryokanimme jalkeen.  ”Taallahan saa oven lukkoon”, Jussi huomasi, kun saavuimme perin lansimaiseen huoneeseemme.  Eksotiikassakin loytyy, meilla on vessassa huuhteleva suihku, jossa lukee sterilointi.  Emme ole viela uskaltaneet kokeilla.  Taalla tietotekniikan ihmemaassa mina olen ollut aivan pulassa.  Hotellimme aulassa on ilmainen netti, mutta muistitikkua tai kuvanlukijaa siihen ei saa tokata.

LÄHDÖSSÄ LUOTIJUNALLA KIOTOSTA TOKIOON

Matkapaivamme tanaan sujui kirjaimellisesti vauhdilla.  Luotijunan nopeus oli parhaimmillaan 220 km tunnissa.  Ostimme junaan Kyoto Ekin asemalta herkkuboxit susheja, sashamia seka erilaisia lammitettavia valmisannoksia.  Kuin myos kylmat Asahi-oluet.  Kylla maistuivat, silla matkaan lahtemisemme oli aikamoista hassakkaa ennen kuin saimme JR-passit vaihdettua ja loysimme oikean junan.  Mina roikuin ikkunassa Fudzi-vuoren kohdalla ja nainkin upean vuoriston, mutta pilvet roikkuivat huippujen paalla.  Paluumatkalla meilla on viela toinen mahdollisuus.

TOKIOSSA ON TEHOKAS RATAVERKOSTO

Vaihdoimme Tokion paarautatieasemalla Yamanote linjalle ja paasimme katevasti Okachimachon asemalle, jonka lahella hotellimme on.  Jussi suunnisti kompassilla, Immo gps:lla ja mina kipitin perassa.  Nyt meilla on taalla ilta ja iltamenot mielessa.  Kommentoin huomenna lisaa.

iloisin tokyo-terveisin lena
ps. jos ensimmainen kirjoitelma nakyy teilla kelvollisena, ei liene tarpeen korjata?  mina nimittain naen taalla pahoja hakkyroita..

jatkuu tiistaiaamuna:
Olimme illalla kuin lapset karkkimaassa.  Neonvalot valkkyivat kirkkaina ja kansaa oli liikkeilla kadut mustinaan.  Hotellimme lahiymparisto on taynna pienia ruokapaikkoja ja putiikkeja.  Taalla nakyy jopa ulkoilmakuppiloita toisin kuin Kiotossa.  Istahdimme yhteen sellaiseen tarkoituna juoda yhdet oluet, mutta  innostuimme kokeilemaan erilaisia pikkuannoksia ja viihdyimme pitkaan.  Piripintaiset sake-lasit taisivat vaikuttaa asiaan.

KANAVARTAAT MAISTUIVAT

Pojat tilasivat yakitori -kanavartaita, mina paistettua tofua ja kimchia, joka oli erinomaisen herkullista.  Jos oikein ymmarran, se on hapatettua kiinankaalia.  Tuntui ylelliselta nukkua oikeissa sangyissa neljan paivan lattialla oleilun jalkeen.  Tosin patjoilla nukkumiseenkin tottui, varsinkin kun ensimmaisen yon jalkeen ymmarsimme laittaa vaahtomuovipatjat ohuiden futonien alle.

JAPANILAINEN AAMIAINEN

Kokeilimme tana aamuna hotellin japanilaista aamiaista, joka oli kuin taideteos.  Kauniisiin astioihin oli valmiiksi katettu misokeittoa, munakasta, merilevaa, pikkelsia, parsakaalia, riisia ja savusillia.  Kuva tulee toivottavasti aikanaan.  Tanaan tutkailemme lahiymparistoa.  Uenon alue on vanhaa Tokiota ja sielta loytyy mm. hieno kansallismuseo.  Kirjoittemisiin
Lena
ps. Lii, katselemme kivia silla silmalla – taalla loytyy temppeleita, joiden mietiskelypaikoille on taidokkaasti aseteltu kivia, sopisi sinulle!

liisa
Mukava lukea että olette päässeet perille ja että odotukset täyttyvät. Mitä kaikkia ihmeitä saattekaan siellä vielä nähdä ja kokea, toivottavasti Fuji vuorikin näyttäytyy paluumatkalla. Reipasta jatkoa ja terveisiä myös kumppaneillesi. Liisa

lii
Hyvia hakkyroita, matkalaiset!

Ja kauhua Huizista – varokaa kaapelimiehiä. Kouraisivat rappuselta mun 50-vuotisjuhlakiven – sen täydellisen – ja hautasivat…
kivisydänsärkyisenä lii
Siellähän on korkea kivikulttuuri, onhan.
Nauttikaa siis.

kulttuuria ja shoppailua tokiossa

Tokiossa on korkeapaine ja meilla hiki.  Taalla on ollut pari paivaa lamminta varmaan lahella 30 astetta.  Olemme jo vanhoja konkareita kulkemisessa.  Taalla on loistavat junakartat ja tekstit loytyvat lansimaisin kirjaimin.  Toistaiseksi olemme olleet vain kerran pienessa kapakassa, jossa myontelimme sujuvasti japaniksi kaikki ehdotetut sakemerkit.  Anna oli oikeassa, lammin sake on parempaa kuin kylma.

Eilen aloitimme Tokio-kierroksen Ueno-puistosta, jossa sijaitsee runsaasti taidemuseoita.  Kansallismuseo oli loistava.  Mina ihailin suunnattomasti zen-kirjakaaroja ja aarimmaisen taidokkaita tussitoita.

JAPANILAISTA TAIDETTA

Naimme myos muutamia Hiroshigen ja Hakusain toita, vaikka suurin osa niista taitaa olla nyt Ateneumissa.  Tunnelma vaihtui, kun taidekierroksen jalkeen osuimme ruokatorille, jonka yhteydessa oli myynnissa ihastuttavia keramiikka-astioita.  Taalla tulee turisti hulluksi.  Mina ostelin kauniita kippoja, joita Jussi kantoi painavassa repussa lopun paivaa.

SUMOPAINIJOITA

Ginzassa kavimme hammastelemassa hyvin hoidettua keisarillista puistoa.  Sen jalkeen hyppasimme kiertoajelubussiin, joka paatyi sumopainihallille.  Ilta ehti jo pimentya, kun mina juoksin papparazzina kameran kanssa kadulla kulkevien sumomiesten perassa.

Illalla bongasimme opaskirjan suositteleman Tengu-ketjuravintolan, jossa hinta-laatusuhde oli erinomainen.  Maistelimme taas monta pienta annosta mm. tuoretta tonnikalaa.  Taalla ei tarvitse olla nalkaisena, silla kuppiloita riittaa ja hintataso on halvempi kuin Suomessa.  Tanaan olemme lahdossa oikein kunnolla shoppailemaan.  Minulla on sivellintavaratalo tiedossa.

jatkuu illalla:
Sivellintavaratalo Itoya loytyi Ginzasta.  Ostin hienoja ja kalliita siveltimia, laadukkaat akvarellivarit, paperia ja grafiittikynia.  Jussi sanoi, ettei taiteen tekeminen ole nyt ainakaan valineista kiinni.

ROBBONGI HILLS

Paivan kulttuurikierroksen teimme Robbongissa, jossa sijaitsee Tokion korkein 67-kerroksinen pilvenpiirtaja.

TOKION PILVENPIIRTÄJIÄ ROBBONGI HILLSILLÄ

Saimme vaikuttavia valokuvia nakoalakerroksesta.  Paanahtavyys oli kuitenkin nykytaidetta edustava Mori Art museo, jossa nyt oli Anette Messingerin nayttely.  Olin nahnyt saman pelkistetyssa muodossa jo EMMAssa, mutta mukava oli katsastaa, mita uutta oli ilmassa.

VOHVELIANNOKSET HARAJUKUSSA

Paivan toinen kohokohta oli kaynti Harajukussa, joka on nuorison mekka.  Anna on hehkuttanut, etta siella nakee toisenlaista Tokiota.  Niin olikin, silla tunsimme itsemme tosi yli-ikaisiksi koulutyttojen ja poikien keskella.  Vohvelikioskeille oli jono, hyvin mahduimme sekaan.

HARAJUKU OLI KUIN SATUKIRJASTA

Lelukauppa Kiddyland, jota Anna suositteli, osoittautui hulvattomaksi paikaksi.  Voi olla, etta meilla on tuliaisia juuri sielta..  Matkalla tuli testattua Tokion metrokin, joka toimi moitteettomasti.  Tutulla Yamanote -kehalinjan junalla, johon meidan JR-junapassimme kelpaavat, palasimme kotinurkille.

TOKION KATUKUVAA

Iltaruokapaikka loytyi sujuvasti ruoka-annosten kuvien houkuttelmana.  Paadyimme tosi paikalliseen ravintolaan, josta loytyi japaninkielisten tekstien lisaksi ruokalajit englanniksi mutta hinnat olivat vain japanilasilla numeroilla.  Jannitimme loppuun asti, joudummeko tiskaamaan, silla kaikki tilaamme annokset olivat pienoistaideteoksia seka asettelun etta maun puolesta.  Onneksi lasku oli kohtuullinen ja talouskassamme edelleen hieman plussan puolella.

Huomenna meilla on viimeinen Tokio-paiva.  Suunnistamme anivarhain maailmankuululle kalatorille.  Sen jalkeen ohjelmamme on vapaa, silla olemme urakoineet suvereenisti kaikki pakolliset kuviot.  Olkaa kuulolla, tekstia tulee, mutta kuvat vasta kotiuduttuamme ensi sunnuntaina Suomeen.  Taalla ei todellakaan nay katukuvassa nettikahviloita.
shoppailuterveisin Lena ja pojat

Miika
Heippahei

Tuntuu eksotiikaa piisaavan! Toivottavasti on hyviä otoksia, että välittyy kokemus hyvin tänne asti. Meillä onkin niihin hyvä pohja kun katseltiin Jannen&Netan kuvasarja viime viikolla.  Illalla ollaan lauran kanssa menossa stand-uppia katsomaan. Pakastin sulatettiin viikonloppuna – saatiin juuri ja juuri tavarat säilytykseen teidän pakkaseen.
terkkuja
M&L

matkamme viimeinen tokio-paiva on illassa

25.09.2008
maailmankuulu Tsukij-kalatori

Tokio-kierroksemme on loppusuoralla.  Kello heratti meidat aamulla puoli kahdeksalta.  Vilkkain hetki Tokion maailmankuululla kalatorilla on aamuviiden ja kuuden valilla, jolloin kalat huutokaupataan.

KALATORI

Kun me ehdimme paikalle, meno oli rauhoittunut, mutta nahtavaa riitti.  Kalakauppiailla on kojuja vieri vieressa ja tarjolla on vaikka mita, niin kuin Immo asian ilmaisi.  Herkuttelimme tuoreilla susheilla, jotka veivat kielen mennessaan.

SUSHI- JA SASHAMILAJITELMA

Immo bongasi Lonely Planetista mieleisensa viimeisen paivan kohteen – olutmuseon.  Vietimme iltapaivalla mielenkiintoisen tovin maistellen erilaisia Sapporo-oluita.

SAPPORO-OLUTMAISTIAISET

Ei hassumpi valinta.  Virkistyneina siirryimme junalla Shinjukuun, joka on yksi Tokion suurimmista asemista.  Siella on hauska tarkkailla ihmisia.  Mustapaitoja liikkuu jatkuvana virtana joka suuntaan.  Taalla katukuva on kovasti mustavalkoinen, silla miehilla on helteellakin musta puku, valkoinen paita ja solmio.

NUORISOMUOTIA

Nuoret pukeutuvat minihameisiin tai shortseihin, mustiin pitkiin polvisukkiin ja pitkiin korkeakorkoisiin saappaisiin.

Me katsastimme Annan suosituksen mukaan Kinokonyan 8-kerroksisen kirjakaupan, joka oli tosi mielenkiintoinen.  Voi olla, etta sieltakin on tulossa tuliaisia..  Nyt meilla on taalla viimeinen ilta, kaymme syomassa hyvin ja sitten pitaisi viela pakata.  Shinkansen luotijuna Hiroshimaan lahtee aamulla 7.03.  Voi olla, etta seuraavat kuulumiset saatte vasta kotisuomesta, mutta meille pain saa kirjoitella.  Luimme netista, etta Suomessa on taas tapahtunut jarkyttava ampumistapaus.  Ei voi kuin surra, miksi sellaista tapahtuu.