hiroshima – historiallinen kokemus

LUOTIJUNAN KYYTI HUIMASI

luotijunalla tokiosta hiroshimaan ja takaisin osakaan

Superexpress HIKARIlla yli 900 kilometrin matka sujui vajaassa viidessa tunnissa.    Meilla oli junanvaihto Shin Osakassa.  Vauhti oli parhaimmillaan 270 km tunnissa Immon gps:n mittarin mukaan.

HIROSHIMA

Olimme perillä Hiroshimassa jo puolen päivän aikaan. Kaupunki osoittautui vauraaksi ja kauniiksi.   Se on rakennettu jokien suistoalueelle.   Hotellimme Sunroute sijaitsi kuvankauniilla paikalla joen rannalla lähellä Hiroshima Memorial Parkia. Immolla oli jokinäköala, meidän huoneestamme näkyi vain hotellin takapiha.  Mekin pääsimme lauantaiaamuna nauttimaan näkymästä, sillä huoneen hintaan sisältyi ylellinen buffet-aamiainen 15 kerroksessa.

NÄKYMÄ HOTEL SUNROUTESIN IKKUNASTA

NÄKYMÄ HOTEL SUNROUTEN IKKUNASTA

Iltapäiväohjelmanamme oli käynti Miyajiman temppelisaarella.   Matka taittui ensin raitiovaunulla takaisin asemalle, sieltä paikallisjunalla saaren lähiasemalle, josta oli kymmenen minuutin lauttamatka kohteeseemme.

KESY PEURA

KESY PEURA MIYAJIMASSA

Kesyt peurat kävelivät rannan tuntumassa.   Se olisi ollut kova juttu, jos emme olisi jo Narassa nähneet niitä.

VAIKUTTAVA NÄKY

Saaren päänähtävyys on värikäs Itsukushima shrine, jonka valtava portti seisoo vedessä. Paitsi laskuveden aikaan, jolloin saavuimme.

ITSUKUSHIMA SHRINEN PORTTI

Otimme Immon kanssa innokkaasti kuvia, mutta illan hämärtyessä näkymä oli monin verroin vaikuttavampi.  Otimme lisää kuvia.   Kotona lienee aikamoinen urakka valita niistä parhaimmat.

ITSUKUSHIMAN PÄÄTEMPPELI

Illallisruokapaikka löytyi pääkadun tuntumasta.  Maistelimme saaren erikoisuuksia, paistettuja ostereita (tuoreet ovat parempia) sekä merenelävillä täytettyjä ohuita pannukakkuja.   Palasimme mantereelle auringon laskun aikaan.  Ilta oli kuulas sateen jälkeen.

AURINGONLASKU MIYAJIMALLA

Lauantaiaamuna matkan parhaan aamiaisen jälkeen olimme virkeitä tutustumaan atomipommimuseoon.  Kiersimme koskettavia saleja pari tuntia.

HIROSHIMAN RAUHAN PUISTO

Rauhan merkiksi lapset ovat tehneet lukemattomia origamikurkia.  Kuulimme niistä jo menomatkalla lentokoneessa, sillä Jussin vieressä istui hiroshimalainen tyttö, joka opiskeli taidetta Saksassa. Hän ehti kertoilla paljonkin paikallishistoriaa yön aikana, sillä Jussi innostui keskustelemaan – saksaksi.

ORIGAMI RAUHANKURKIA

Hiroshiman kaupunki on nykyään pulassa mihin sijoittaa kaikki paperikurjet, sillä niitä saapuu ympäri maailmaa.

HIROSHIMA DOME

HIROSHIMA DOME ON YKSI HARVOISTA POMMIN JÄLKEEN PYSTYYN JÄÄNEISTÄ RAKENNUKSISTA

Jatkoimme kierrosta kaupungin ostoskadulla ennen kuin oli aika jatkaa matkaa Osakaan.  JR junapassi on ollut hintansa arvoinen, sillä olemme käyttäneet ahkerasti junaa.

NÄKÖALA HOTEL CASTLE UENOSTA

NÄKÖALA OSAKA CASTLE HOTELLISTA

Osaka Castle Hotel sijaitsee kaupungin sydämessä joen rannalla. Nyt meidän huoneestamme on huikea näkymä joen takana neonvaloissa välkkyvään kaupunkiin.   Löysimme hotellimme lähistöltä mielenkiintoisen ruokapaikan.  Paikalla oli hilpeitä japanilaisseurueita, turisteja ei lainkaan.  Pääsimme heti kättelyssä monen japanilaisen valokuva-albumeihin.  Yksi tarjoilijoista puhui sen verran englantia, että saimme mieleisemme annokset.  Minä tilasin herkullisen valikoiman sashamia, raakaa kalaa.  Pojat pysyttelivät liharuuissa.

LÄHTÖTUNNELMISSA - HOTELLIHUONEISTA LÖYTYI KAIKILLE PEHMEÄT KYLPYTAKIT

LÄHTÖTUNNELMISSA – HOTELLIHUONEISTA LÖYTYI KAIKILLE PEHMEÄT KYLPYTAKIT

Kohotimme ties kuinka monennet sakekipot kampai –toivotuksin viimeisen illan kunniaksi.  Matka on ollut jännittävä sukellus japanilaiseen kulttuuriin.

Lähtöpäivän aamuna sunnuntaina saimme maistella hotellin buffetpöydästä sekä japanilaista että länsimaista ruokaa.  Tässä vaiheessa länsimainen aamiainen maistui taas hyvin.

AAMIAISTARJONTAA

Pienen kävelylenkin jälkeen oli aika siirtyä Osaka Kansai lentoasemalle, joka on rakennettu saarelle.  Kymmenen tunnin lento Suomeen sujui virkein mielin, sillä päiväsaikaan jaksaa lueskella ja katsoa elokuvia.  Moulin Rougen sävelin saavuimme iltakuudelta Helsinkiin ja pääsimme mukavasti Miikan ja Lauran kyydissä kotiin.  Pitkä matka on takana ja arki uusine haasteineen edessä.
Lena jo kotikoneen äärellä

29.09.2008
nyt taas kotona kymmenen päivän matkan jälkeen

Matkalaukut on purettu ja ensimmäinen koneellinen pyykkiä pesty.  Olo on vielä aika toistaitoinen kuuden tunnin aikaeron vuoksi.  Päivitän lähipäivinä blogiin kuvia sekä kerron päällimmäisistä vaikutelmistamme.  Japani osoittautui yllättävän helpoksi turistikohteeksi ja idän kiehtovan erilainen maailma valloitti.  Huomenna enemmän,

kotitunnelmissa Lena, Jussi on jo töissä ja Immo matkalla mökille

Sirpa
29.09.2008
Ihanaa, että löysin blogisi ja kotisivusi. Olen matkustanut kanssasi monet matkat ja innolla aina odotan mitä tuleman pitää. Pidän tyylistäsi kertoa asioista ja kaikista ihan pienistäkin jutuista. Kauniit taulusi sopivat hyvin kuvittamaan matkakertomuksiasi. Ruokajutut ovat piste iin päälle. Täydellistä!