sadepäiviä funchalissa

SADE OLI HERKÄSSÄ

to 18.2.2016

Kyllä säätiedotus tiesi.  Jo Suomessa sääkarttaa katsellessamme se kertoi että torstaina sataa.  Parveke lainehti ja maisema oli harmaa.  Lämpömittari näytti + 13 astetta.  Ei kiva.  Uskaltauduimme kaikesta huolimatta ulos.  Sateessa oli välillä taukoja.  Kun sai sateenvarjon kasaan, sen sai melkein heti taas avata.

TUNNELMALLINEN PIENI KIRKKO JA HAUTAUSMAA

TUNNELMALLINEN PIENI KIRKKO JA PUUTARHA

PIENI HAUTAUSMAA

VANHA HAUTAUSMAA

Matkan varrelle osui brittiläinen hautausmaa.  Pitihän sinne poiketa tunnelmoimaan.

PUISTOT VIHERIÖIVÄT SATEESSA

Tänään meillä oli hyvää aikaa tutustua keskustaan.  Puistojen kukkaloisto oli kerrassaan ihastuttava.

SADETUNNELMISSA RANTAKADULLA

Ehdimme katedraalille vähän puolen päivän jälkeen vain todetaksemme, että se oli mennyt juuri kiinni.

KAUPPAHALLI OLI KIINNOSTAVA

HERKKUHEDELMIÄ SAI MAISTELLA

Jatkoimme matkaa rannan tuntumassa kauppahallille.  Siellä vierähtikin tovi, sillä kukissa ja hedelmissä riitti katseltavaa.  Meillä oli tiedossaTjäreborgin iltaretki, joten päätimme syödä päivällä vain kevyesti.  Minä suosittelin, että maistamme paikallista caldo verde kaali-perunakeittoa.

CALDO VERDE KEITTOLOUNAS

Niin teimme edulliseen 1:80 euron kappalehintaan.  Maku oli juuri niin hyvä kuin muistin aikaisemmilta matkoiltamme.  Tiemme erosivat lounaan jälkeen, sillä minä halusin nähdä nykytaiteen museon ja Jussi lähti seuraksi.

ARJA HUIVIOSTOKSILLA

Arja ja Esko olivat kiinnostuneempia kaupoissa kiertelemisestä.  Kyllä mekin pääsimme shoppailun makuun, sillä kenkäkaupasta löytyi Jussille uudet sandaalit.

NYKYTAITEEN MUSEO OLI SIIRRETTY CALHETAAN

Museorakennus löytyi, mutta vain ulkokuori.  Taide oli siirretty länsirannikolle Calhetaan.  Retkemme ei kuitenkaan ollut turha, sillä bussiaseman takaa löytyi sekä taidetalo että paljon mielenkiintoisia ruoka- ja taidekatuja.

TAIDETALO BUSSIASEMAN LÄHELLÄ

TAIDETALO OLI KIINTOISA JOKA PUOLELTA

JUSSI KUVAUKSELLISESSA SEURASSA

Kuvasin innoissani seinä- ja ovimaalauksia.  Sateessakin oli luova tauko.

Kuinka ollakaan, kohtasimme jälleen paluumatkalla aivan sattumalta.  Kävimme porukalla kauppakeskus La Viessä ruokaostoksilla.  Kassit painoivat siinä määrin, että otimme jo tuttuun tapaan taksin hotellille.  3:80 euron lasku ei päätä huimannut.

Ehdimme ottaa pienet päiväunet ja käydä suihkussa ennen iltarientoja.  Tjäreborgin bussi kiersi hakemassa hotellialueelta illallisvieraita.  Saimme selostuksen ohjelmasta sekä suomeksi että tanskaksi.

MADEIRALAINEN ILTA

Ruokalista oli lähes sama kuin tervetuloillallisella.  Ravintola A Seta sijaitsi Monten alapuolella.  Madeiralasillisen jälkeen pitkiin pöytiin kannettiin vastapaistettua bataattileipää valkosipulivoin kera.  Se oli syntisen hyvää.  Alkuruuaksi sai valita tomaatti- tai vihanneskeittoa.  Pääruokana oli estepada-lihavartaita.  Minä sain espada-kalaa maissikakkusten kera.  Jälkiruokavaihtoehdot olivat suklaamousse tai hedelmäsalaatti, kahvi ja brandy tai passionhedelmälikööri.

KAIHOISAA FADOA

Ohjelmaakin oli.  Fadolaulajatar Maria Eugenia esiintyi pari kertaa.  Hänen laulunsa oli surumielistä ja vaikuttavaa.

KANSANTANSSIRYHMÄ OLI CAMACHAN KYLÄSTÄ

Kansantanssiryhmä oli Camachasta.  Heidän esityksissään oli vaikutteita sekä viininpolkemisesta että levadojen rakentamisesta.  Meno oli vauhdikasta.  Loppuillasta mekin pääsimme tanssilattialle.  Oli hauska irrotella pitkästä aikaa.

AMMATTIVALOKUVAAJAN OTOS SEURUEESTAMME

pe 19.2.2016

Jos eilinen sää oli surkea, tänään oli vielä masentavampaa.  Tuuli tuiversi ja sade yltyi päivän mittaan.  Välillä oikein ryöppyinä.

AAMULLA MAISEMA OLI SATEEN PEITOSSA

Lähdimme kaupungille sadetauon aikana.  Ei kestänyt kauankaan, kun pidimme vähän väliä sadetta kauppakatosten alla.

MUSEU DE ARTE SACRA

Jussi ja minä haimme turvaa uskonnollisen taiteen museosta Museu de Arte Sacrasta.  Siellä oli esillä flaamilaista taidetta 1500-1600 -luvuilta.  Minä ihailin vanhojen mestareiden töitä, sillä niissä välittyi ajankuva ja tunnetta oli mukana.  Suosittelen lämpimästi.

SADETAUKO KAUPPAHALLILLA

Lounaspaikan etsiminen vesisateessa oli haasteellista.  Päädyimme bussiaseman tienoille.  Kävelimme siellä edellisenä päivänä Jussin kanssa ja ihastelimme pikkuravintoloiden tarjontaa.

HARVINAINEN AURINGONPILKAHDUS SAI KOLIBRIKUKAT HEHKUMAAN

Näköalaravintola O Tapassol tarjosi lounasmenun 14:50 euron hintaan.  Nautimme alkuun jo tutut calde verde -keitot.  Pääruuaksi Jussi ja minä tilasimme kalaa, Arja ja Esko lihaa.  Osa annoksista oli kuivakkaa.  Totesimme, että lähiruokapaikkamme tarjoaa maukkaampia annoksia edulliseen hintaan.

PROTEAKIMPPU ILAHDUTTAA HOTELLIHUONEESSAMME

Shoppailukin jatkui.  Ruokakaupasta löytyi ihana kukkakimppu 3:50 eurolla.  Paperikaupasta löytyi ihana naamio.  Jussi yllätti ostamalla kotiintuomisiksi pullollisen ponchaa, siis paikallista hunajalla ja limellä maustettua pontikkaa.

PONCHAA TARJOLLA

PONCHAN MAISTAJAISET

Maistelimme sitä porukalla.  Ei hassumpaa, oli ryhmämme arvio.  No, minun makuuni se oli turhan makeaa.