tiranasta beratiin

KANSANTANSSIA TIRANAN TAPAAN

la 30.4.2016 vapunaatto ja matkapäivä
lentoTurkish Airlinesilla Helsingistä Istanbuliin ja sieltä Tiranaan

Turkish Airlinesilla on hyvät ruuat ja perillä odottaa iltapala, älkää syökö liikaa Istanbulin kentällä”, matkanjohtajamme Jussi ohjeisti. Mutta minkäs teet, kun istut lähes kolme tuntia loungessa, jossa ruoka ja juoma kuuluvat hintaan. Toisaalta aika kului mukavasti, kun vaihdoimme Sirpan ja Erkin kanssa kuulumisia. Sirpa oli palannut runsas viikko sitten kirsikankukkaisesta Japanista. Valokuvat olivat hurmaavia.

ENSIMMÄISTÄ KERTAA LENTOKENTTÄJUNALLA PERILLE ASTI

Tertun ja Immon kanssa olemme tavanneet säännöllisen epäsäännöllisesti. Muistelimme että vietimme vuosi sitten yhteisen vapun mökillämme. Niin kuin monta edellistäkin vappua. Pääsimme kuin pääsimmekin mukaan vappuriehaan perillä Tiranassa.

PIENI ILTAPALA HOTELLI ALBASSA

Matkanjohtajamme Jussi oli järjestänyt lupauksensa mukaan pienen iltapalan hotellin ravintolaan.

ILOINEN SOITTO- JA LAULURYHMÄ

Ohjelmaakin oli. Iloinen munalakkinen soitto- ja laulukuoro esiintyi ja kansallispukuiset neitoset tanssahtelivat.

MATKANJOHTAJAMME JUSSI A-M

TERTTU JA IMMO KANSANTANSSIN PYÖRTEISSÄ

Terttu ja Immokin pääsivät pyörähtelemään.  Meitä kiertomatkalaisia on 24 + bulgarialainen autonkuljettaja Ivan ja matkanjohtaja Jussi. Meitä ensikertalaisia on vain viisi. Siis meidän perhe, Terttu ja Immo sekä yksi muu. Se kertoo, että odotettavissa on hyvin järjestetty kierto, joka koukuttaa jatkosuunnitelmiin.

ALBANIAN KAKSIPÄINEN KOTKA TERVEHTI TIRANAAN

ALBANIAN KAKSIPÄINEN KOTKA TERVEHTI TIRANAAN SAAPUVIA

Saavuimme Tiranan Äiti Teresan lentokentälle illan pimeydessä. Teimme kunniakierroksen Skanderbegin aukiolla ja majoitumme sen jälkeen tunnelmalliseen hotelli Albaan. Palaamme sinne sunnuntain ja maanantain kierroksen jälkeen vielä yhdeksi yöksi ennen rajan ylitystä Makedonian puolelle. Saimme kuulla että Äiti Teresa oli todellakin syntyperältään albanialainen. Maan toinen Suuri Nimi on Skanderbeg, jonka ratsastajapatsas komeili Tiranan keskustassa. ”Kuulette hänestä vielä paljon lisää”, opas lupasi.

su 1.5.2016 vapunpäivä
Tirana – Durres – Apollonia – Berat

Hotelli Alban aamiainen oli katettu kuudennen kerroksen kattoterassille. Mikä ihana paikka nauttia vappupäivänä aamupala ulkona Tiranan kattojen yläpuolella.

RUNSAS AAMIAINEN MAISTUI

Saimme kuumaa kahvia, makeita tomaatteja, suolaisia maukkaita juustoja ja pehmeitä kananmunia tuoreen leivän ja erinomaisen jogurtin kera. Näyttää lupaavasti siltä, ettei tälläkään matkalla tule nälkä. Taivaskin oli selkeä, mutta sääennusteet kertoivat iltapäiväsateesta.

DURRESIN SATAMAKAUPUNKI

Ajoimme retkibussilla ensin Durresin satamakaupunkiin. Siellä oli sopivasti tauko.

KAHVIHETKI TORNIRAVINTOLASSA

LEENA JA TUNTEMATON SOTILAS

Vahva albanialainen kahvi piristi hetkessä. Nostimme automaatista matkan ensimmäiset leket. Yksi euro oli noin 140 lekeä. Myös eurot käyvät monissa paikoissa. Bussissamme oluttölkin saa eurolla, samoin vesipullon.

Matka jatkui rannikon tuntumassa etelään. Hiekkarantaa riitti kilometreittäin. Uusia hotelleja oli rakenteilla. Oppaamme ennakoi, että Albaniasta on tulossa suosittu rantalomakohde. Etelärannikko on parasta viljelymaata. Kevät oli jo pitkällä. Näimme vihreitä peltoja, kasvihuoneita, lehmiä ja suuria lammaslaumoja.

RUUSUT KUKKIVAT UPEASTI

Näimme punaisia unikkoja, keltaista kevätkukkapensaita ja talojen pihoissa upeita ruusuja sekä taidokkaasti muotoon leikattuja puita ja pensaita.

VAPUNPÄIVÄN PIKNIK APOLLONIASSA

Taivas oli pilvessä kun pääsimme seuraavaan tutustumiskohteeseen. Apolloniassa oli vapputunnelmaa. Parkkipaikka oli täynnä autoja. Laajalle nurmikentälle oli leiriytynyt väkeä piknikille. Grillit tuoksuivat ja tunnelma oli riehakas. Kun sade alkoi, väki purki leirit vikkelästi.

HETKI ENNEN SADETTA, TAUSTALLA SENAATTI

Me kiersimme paikallisoppaan kanssa kohtalaisen hyvin säilyneen senaatin sekä odeonin ja kirjaston. Näimme myös roomalaisaikana rakennetun kivetyn tien jäännökset sekä kauniin bysanttilaisen kirkon.

TUNNELMALLINEN BYSANTTILAINEN KIRKKO

Ehdimme hädin tuskin nauttia pikalounaan kahvilassa. Olut tuli nopeasti pöytään mutta salaattiannoksia sai odottaa. Hyvältä ne maistuivat kiireessäkin.

MATKALLA KÄVIMME TUTUSTUMASSA ENVER HOXHAN AIKAISEEN BUNKKERIIN

SADESÄÄSSÄ MATKALLA BERATIN LINNAAN

Bussimatka jatkui sisämaahan ottomaanien aikaiseen Beratiin. Vesisadekin jatkui.

VARUSTUS - SADEVARUSTUS

VARUSTUS – SADEVARUSTUS

Pukeuduimme sadevarusteisiin ja kiipesimme liukasta kalkkikivitietä Beratin linnaan.

KOMMUNISMIN AIKANA SEINÄMAALAUKSILTA OLI PUHKOTTU SILMÄT

Alue oli suuri ja vaikuttava. Näimme vanhoja kirkkoja, jotka olivat niin pimeitä, että taskulampun kalpeassa valossa sai vain aavistuksen upeista seinämaalauksista.

BERATIN LINNAN RUUSUNKUKKIA

NÄKÖALA BERATIN KAUPUNKIIN

NÄKÖALA JOELLE

Majotuimme Mangalemin perheen perinnehotelliin. Illallinen oli katettu kellariravintolaan. Tänäänkin saimme runsaasti paikallista ruokaa: maukkaita salaatteja, kasvispiirakkaa sekä kasvis- ja lihapatoja punaviinin kera. Pääsimme maistamaan myös paikallista rakia. Opas-Jussi tarjoili sitä jo bussimatkan aikana maistiaisiksi. Se ei todellakaan ollut lempijuomani.

SIRPA PARKETILLA

Soitto soi ja laulu raikui koko illallisen ajan. Tänä iltana oli Sirpan vuoro pyörähdellä mukana.

TERTUN JA IMMON HOTELLIHUONEESSA OLI TAKKA

Me kävimme illan päätteeksi katsastamassa Tertun ja Immon persoonallisen huoneen, jossa oli jopa takka.  Immo tarjoili yömyssyiksi japanilaista viskiä.

ma 2.5.2016
Berat – Krujan linna – Tirana

Aamulla paistoi aurinko! Minä tankkasin d-vitamiinia bussia odotellessa.

MERSUJA NÄKEE KAIKKIALLA ALBANIASSA, KUVA BERATIN PÄÄKADULTA

Meillä oli ohjelmanmuutos. Päätimme opas-Jussin ehdotuksesta käydä paluumatkalla Tiranan pohjoispuolella sijaitsevassa Krujan linnassa jo tänään. Se säästi meille vapaa-aikaa pääkaupungissa huomenna.

KRUJAN BASAARI

MINAREETTI NÄKYI JA KUULUI KAUAS

Sade oli herkässä. Oli taas pakko pukeutua sadeviittoihin, kun pääsimme serpentiinitietä perille linnavuorelle. ”Tämä päivä on omistettu Skanderbegille”, oppaamme ilmoitti ja kertoi laveasti tämän kansallissankarin värikkäistä vaiheista. Krujassa Skanderbeg johti 1400-luvulla taistelua ottomaanivaltaa vastaan.

JUSSI OSTI MUNALAKIN

Ennen kuin pääsimme linnalle, meidän piti kävellä mielenkiintoisen basaarialueen läpi. ”Täältä löytyy Albanian parhaat matkamuistot, mm patalakit joita näitte ensimmäisenä iltana soittoyhtyeellä”, opas tiesi. Pitihän sellainen hankkia. Jussi löysi sopivan kokoisen ja sopivan hintaisen (tingitty hinta neljä euroa). Kauppias tarjosi kauppojen vahvistukseksi lasilliset Skanderbeg-merkkistä konjakkia. Koko pullon olisi saanut kahdella eurolla.

VARTIOTORNI

Saimme seurueen kiinni vartiotornin luona. Meillä oli omaa aikaa kierrellä katsomassa näköaloja.

ALBANIAN LIPPU LIEHUI KOMEASTI

Arkeologinen museokin löytyi, mutta oppaamme mukaan parempi on Tiranassa. Minä löysin Tiranan kartalta taidemuseon, joka kiinnostaa enemmän. Toivottavasti se on huomenna auki.

TERTTU HUIVIOSTOKSILLA

Paluumatkalla Terttukin innostui shoppailemaan. Hän löysi kauniin huivin, tingitty hinta viisi euroa.

HOXHAN TYTÄR ON SUUNNITELLUT ISÄLLEEN PYRAMIDIN MUISTOMERKIKSI

Retkibussi teki taas kierroksen Tiranan keskustassa ennen kuin jätti meidät lounaspaikan lähelle.

ALKUPALALAJITELMA OLI HERKULLINEN

HAUDUTETTUA MAKSAA JA JUUSTOA

Ravintola Era tarjosi vihreää salaattia, erinomaisen alkupalavalikoiman, paistettuja paprikoita ja juustoa, grillattuja kanafileitä, maksa-juustopaistoksen, possua ja vasikkaa taikinakannen alla.

MATKANJOHTAJA JUSSI PÖYTÄSEURANA

Jälkiruuaksi saimme creme caramel-annokset. Sen jälkeen olikin hyvä vetäytyi hotelli Albaan siestalle.

KRUJA KUKKII

LEENA JA MUNALAKKIJUSSI

Terttu luki blogia iltamyöhällä ja lähetti pari kuvaa täydennykseksi.

There is one comment

1. miika

Kuulostaa oikein persoonalliselta ja värikkäältä 😉 minulle kelpaa myös munalakki tuliaisiksi jos vielä tulee vastaan! Vapputerkut Kauklahdesta, täällä oli hulina päällä nelikon vilistäessä ja munkit maistuivat!