kuala terengganussa itärannikolla

Air Asian lento Kuala Lumpurista Kuala Terengganuun
majoittuminen YT Midtown hotelliin
uusia matkavarauksia
iltakävely ja kevyt illallinen kaupungilla

Olipa päivä.  Lähdimme aamiaisen jälkeen luottavaisina taksin kyydissä KLIAn lentokentälle.  Emme ymmärtäneetkään miten kaukana se oli, sillä ekspress-juna toi meidät kaupungin keskustaan alle puolessa tunnissa.  Taksimatka kesti toista tuntia, vaikka moottoritie veti hyvin.  Meillä oli silti reippaasti aikaa odotella portin avautumista.  Menimme viimeisten joukossa ja olimme aivan jäädä koneesta, sillä käsimatkatavarat punnittiin ja meidän laukkumme painoivat yli sallitun 7 kilon.  Ei auttanut kuin mennä takaisin tiskille.  Virkailijapoika pudisti päätään, suljettu.  Me pudistimme päitämme ja ihmettelimme mitäs nyt tehdään.  Poika heltyi ja soitti jonnekin.  Me maksoimme kiltisti pyydetyn ylipainomaksun 70 ringgittia (noin 15 euroa) ja henkäisimme helpotuksesta, kun laukut pääsivät hihnalle ja me koneeseen.

TERENGGANU ON MALESIAN ITÄRANNIKOLLA

Vajaan tunnin lennon jälkeen kirkas auringopaiste tervehti meitä itärannikolla.  Taksi toi hetkessä vauraan muslimikaupungin keskustaan.

KORKEA HOTELLIMME YT MIDTOWN KUVASSA KESKELLÄ

Hotellimme sijaitsee aivan keskustassa moskeijan vieressä.  Rukouskutsu kuuluu nyt arkeemme.

MOSKEIJA NAAPURISSAMME

Samoin kuiva kausi.  Muslimiravintoloissa ruokajuomina on vesi ja tee.  Ei edes 7 Eleven kaupassa myydä olutta.  Mutta toivoa on.  Rannalla kukoistaa China Town.  Kiinalaisiin voi aina luottaa!

TYYPILLISTÄ MALESIARUOKAA: PAISTETTUA RIISIÄ JA NUUDELEITA, MAKEAA TEETÄ JA HEDELMIÄ

Tänään tyydyimme kuitenkin vahvaan makeaan Teh Tarikiin, joka on yllättävän hyvää.  Päivä nimittäin vierähti matkatoimiston tyttöjen kanssa.  Etsimme mukavaa edullista saaripakettia.  Matkoja oli toki tarjolla, mutta vain ylellisiä ja huippukalliita.  Vappu ja lomakausi ovat huippusesonkia, jolloin hinnat ovat pilvissä.  Voi olla, että jätämme saaret väliin ja lomailemme rannikon puolella.  Hiekkarantaa riittää.

Varasimme ihan itse netissä surffailemalla pari järkevän hintaista mutta kuvista päätellen kodikasta rantapaikkaa Merangista.  Paikka on täältä jonkin verran pohjoiseen hiekkarannalla Pulau Redangin kohdalla.  Merang on meille tuttu vuosien takaa.  Silloin oli monsuunikausi meneillään ja rannat typötyhjät.  Nyt väkeä riittää, sillä pyhäpäivät olivat loppuunmyytyjä.  Missä silloin olemme, sitä emme vielä tiedä.

KEVYT ILLALLINEN MERENELÄVÄRAVINTELISSA

to 27.4.2017
Kuala Terengganu, päivä 6

kaupunkikierros helteessä, niska ja käsivarret punoittavat
itärannikon ensimmäiset oluet China Townissa
päiväunet
kiinalainen illallinen

Huoneemme hintaan kuuluu buffet-aamiainen.  Olemme jo tottuneet syömään heti herättyämme vahvoja aasiamakuja.

NÄKYMÄ AAMIASHUONEEN IKKUNASTA, KAUPUNKIBUSSIT OVAT VEKKULIA HARJAKATTOISIA AJOPELEJÄ

Onneksi turistit saavat myös paahtoleipää, paistettuja munia ja hedelmiä.  Kahvi puhvelinmaidon kera oli yllättävän hyvää.

TUTKIMUSMATKA KAUPUNGILLE ALKAMASSA

Lähdimme kaupunkikierrokselle päivän kuumimpaan aikaan.  Kuala Terengganu on vauras öljykaupunki.

TERENGGANUN LIPUT LIEHUIVAT

NÄYTTÄVIÄ RAKENNELMIA

Kaupunkikuva oli komea ja rakennukset mahtipontisia.

CHINA TOWNIN PORTTI

Minun silmääni viehätti kodikas ja värikäs China Town.  Päivällä siellä oli hiljaista.

MAALAUKSELLISIA TALOJA

Istahdimme ensimmäiseen kuppilaan nauttimaan kevätkäärylet ja kylmät Tiger oluet.  Kyllä maistui.

VEKKULEITA SEINÄMAALAUKSIA

Kiinalaiskaupungista löytyi toinen toistaan ihastuttavampia seinämaalauksia.

KIINALAISTUNNELMIA

JAPANILAISTUNNELMIA

Otin kymmeniä valokuvia.  Tässä vain muutama, mutta lupaan päivittää jossain vaiheessa lisää paikallisväriä.

KIINALAISEN TEMPPELIN PORTTI

TEMPPELI OLI VÄRIKÄS MYÖS SISÄLTÄ

Minä kuvittelin, että illalla Kampung Cinassa on vilskettä.  Kaikkea vielä.  Palasimme auringon laskun aikaan, mutta kadut olivat tyhjät ja suurin osa ravintoloista kiinni.  Löysimme rannan tuntumasta mukavan paikan ja nautimme hyvän illallisen.  Jussi kokeili porsasta.  Se oli maustettu kourallisella kuivattuja chilejä ja runsaalla annoksella paksua mustaa soijakastiketta.  Minä tilasin paistettua riisiä tom yam ja sain erinomaisen herkullisen lautasellisen höyryävää vahvaa ja maukasta riisiä.

RANNAN PUUT OLI KORISTELTU VILKKUVIN VÄRIVALOIN

Vatsat piukeina palasimme tummassa tähtikirkkaassa yössä hotellille.  Kaupunkilomamme on päässyt oikein hyvään vauhtiin.  Näyttää siltä, että siitä tulee vuorokautta pitempi kuin suunnittelimme, sillä rantakohteet olivat loppuunmyytyjä sunnuntaihin asti.

There are 2 comments

1. TerttuImmo

Hip ja hei! Me täällä jo keinutaan Vikingin paatilla kotiinpäin. Ei ollut ihan niin lämmintä kuin teillä, mutta mukavasti tarettiin kun kierrettiin Tarttoa ristiin rastiin milloin bussilla, jalan tai autolla. Konsertissa, museossa, jopa pikku taidenäyttelyynkin ehdittin. Seljankasoppa, gulass ym sienikeitot ja vartaat maistuivat matkaajille. Mukavaa matkaa teille ja muistakaa juhlia Vappuakin! Terttu$Immo

Tykkää

2. marjaleenaetula

Kyllä vain, lämmintä riittää. Tänään suunnistamme ensimmäistä kertaa uimarannalle 30 suojakertoimien kera. Vappua vietämme rantamajassa Merangissa Etelä Kiinanmeren rannalla:) Rukouskutsu kaikui huoneessamme aamuviideltä ja aamukuudelta, Jussi hirmustui ja kävi valittamassa respassa. Toivottavasti nyt me syntiset saamme nukkua seuraavat yöt rauhassa.