ensimmäiset kotisivuni – islanti 1999

ke 16.6.1999
Reykjavik, Hotel Loftleidir

Uskomatonta, täällä ollaan.  Ulkona on +6 astetta ja hyytävä tuuli.  Meillä Suomessa on ollut viimeisen viikon oikein helle.  Lähdimme aamulla kello 7.00 kotoa.  Nyt kello on paikallista aikaa kohta kuusi (eli yhdeksän illalla Suomessa).  Ja edessä on vielä sight seeing ja illallinen Helmessä eli Perlan -näköalaravintolassa.  Jussilla on ABB:n releseminaari täällä ja – ikävä kyllä – yhteinen kieli on ruotsi.

HOTEL LOFTLEIDIR

Maisema on kuin kotona Lapissa.  Tosi karua eikä puita laisinkaan.  Hotelli on keskellä ei mitään.  Kotimaan lentokentän vieressä. Minä ehdin jo tehdä oman kierroksen bussilla numero 7 kaupungilla.  Keskusta on pieni ja sympaattinen ja tosi kallis!  Onneksi ostimme Köpiksen kentältä oluset ja yömyssypullon. Minulla on Sonyn pieni digikamera mukana.  Kuvasin jo Suomessa innolla luontoa parina päivänä.  Nyt on ilo jatkaa.  Saan syksyllä tehdä ihan pieniä musiikin kuvitupätkiä Tiistaitiimaan.  Aion ottaa siitä kaiken ilon irti.

to 17.6. Islannin kansallispäivä
Hyytävässä tuulessa oli väkeä liikkeellä mustanaan.  Minä olen jo ehtinyt tehdä kaksi bussiretkeä kaupungille.  Enkä ollenkaan ymmärtänyt, että busseilla on helg -aikataulu.

Istun parhaillaan uikkarit päällä hotellihuoneessa odotellen retkeä Blue Lagunille.  Eilen syötiin pitkä illallinen Helmessä.  Dry Martinit ja scallopsia alkuruuaksi.  Selvisi, että se on Shellin simpukkaa.  Herrat söivät lampaan sisäfilettä, minä sain lohta.  Ja parfait, kahvi ja konjakki jälkiruuaksi.  Tänään oli lounaalla turskaa, hyvää sekin.  Nyt on hetki aikaa kirjoitella haltijapostikortteja.

HALTIJAKORTTI

pe 18.6.
Aamuhetki hotelli Loftleidirissä

Tavarat pakattu ja Jussi on viimeisellä seminaarijaksolla.  Minulla ei ole mitään kiirettä vesisateeseen.  Joudumme vaihtamaan hotellia loppuajaksi.  Hyvä vaan, koska tämä on iso ja kaukana keskustasta.  Osaan jo bussiaikataulut ulkoa.  Pääsin illalla kehumaan, kun käytiin katsomassa itsenäisyyspäivämenoa.  Ja taas vesisateessa.

BLUE LAGUN

Eilinen elämys oli Blue Lagun – kokemus kuin avaruuselokuvasta.  Laavamaisema, karua, vain kiveä ja sammalta.  Voimalaitos keskellä maisemaa ja sininen – kirjaimellisesti – laguuni.  Mentiin uikkareissa tuulen ja sateen poikki.  Vesi oli lähes kuumaa ja turkoosinsinistä.  Meille tarjoiltiin veteen sinisiä coctaileja.  Taas floating bar!  Kaiken yllä oli höyryä, niin ettei maisemasta näkynyt mitään.  Pohjassa oli isoja laavakiviä.  Huikaisevan epätodellinen juttu.  Buffet –illallisella tarjottiin voileipiä, olutta (Viking -merkkistä) ja hedelmiä.  Vadit oli hetkessä tyhjiä uintireissun jälkeen.

KAUPUNGILLA

Downtownissa käytiin Kiraf -oluella ostoskadun varrella.  Paleltiin hetki märissä vaatteissa ennen bussin tuloa.  Ja taas uni maittoi.  Tänään täytyy käydä villapaitakaupoissa ostosmielessä.  Huomiseksi haaveilemme autonvuokrasta ja nähtävyyskierroksesta.  Jos nyt sateella mitään näkee.  Suomessa helle jatkuu, vaikea kuvitella.  Olemme vaihtaneet  Jaanan ja Liisan kanssa tekstiviestejä.   Tytöt ovat menossa viikonlopuksi koirien kanssa Suvelaan.

la 19.6.
Hotel Cabin Reykjavikin rantakadulla Bogartumilla

Meillä on pieni huone katutasossa.  Vaan kuiva ja mukava.  Sadetta täällä on riittänyt.  ”Se on herkässä”, niin kuin Jussi sanoo.  Meillä on eilisillasta lähtien ollut pieni punainen Opel Corsa vuokralla.

AUTORETKELLÄ

Eilen ajelimme etelään linturannikolle.  Lintuja näimme kaukana korkealla törmällä.

SATUMAISEMA

Mielenkiintoisinta oli upea laavamaisema, jossa oli pehmeää sammalta.  Näimme myös lampaita, karitsoita, islanninhevosia palelemassa sateessa sekä geysirin.

GEYSIR ETELÄRANNIKOLLA

Meillä oli koko vaatevarasto päällä, tuulta ja sadetta saimme silti.  Palasimme retkeltä vasta lähempänä puolta yötä.  Ja aamulla heti herättyä lähdimme uudelle retkelle:

THINKVELLIR

Kultainen kierros eli Thinkvellir – Geysir – Gullfoss.  Oikea elämysmatka.  Thinkvellir on vanha käräjäpaikka, kaunis kuin mikä.

GEYSIR

Geysir tai sen pikkuveli Stokkur suihkautti vesihöyryä muutaman minuutin välein 40 metrin korkeuteen – tosi mahtava.

GULLFOSS

Gullfoss oli upea maidonvalkoinen putous.  Ja joka paikassa satoi.  Sellfossissa kävimme pizzalla ja kalliilla oluilla.

HAFNARFJÖRDUR

Kotimatkalla ajoimme kuunmaisematietä haltijakaupunki Hafnarfjörduriin, jossa vietettiin viikinkijuhlaa.  Haltijoita oli runsaasti paikalla.

Nyt lepäilemme viimeistä iltaa.  Auto on palautettu ja tuliaisiakin ostettu.  Jaana laittoi juuri tekstiviestin, että +28 astetta aurinkoa.  (Täällä +6 astetta sadetta).  Ja mökillä on Jane-Lisa-Malla-Pirjo-Raimo and the Dogs!

ti 29.6. lomalla Suomessa
Viimeisenä päivänä Reykjavikissa aurinko paistoi siniseltä taivaalta ja kaikki lumihuippuiset vuoret näkyivät.

VIIKINKIMUISTOMERKKI

Otimme valokuvia ja ihailimme jäätiköitä ja Heklaa koneesta.  Suomessa helteet jatkuvat yhä.  Olimme jopa aamu-uinnilla!  Pekku on onnellinen lyhyessä kesäturkissa.  Anna on viimeistä viikkoa Kiljavalla ja Miika tiskaa Englannissa.  Me olemme Jussin kanssa paahtaneet nahkaamme järvellä.  Tällaista kun Suomen kesä olisikin aina.