temppelikultaa ja makuelämyksiä

ti 7.11.2017

• maalauskausi on avattu
  • kävely- ja temppeliretki (kaksi temppeliä)
  • kevytlounas joka ei ollut kevyt
  • ylellinen käsi- ja jalkahoito
  • ramen-illallinen

Tänäänkin taivas oli pilvessä ja päivän mittaan sateli kevyesti.  Eihän täällä tähän aikaan vuodesta pitänyt sataa.  Emme ole päässeet vielä kertaakaan auringonpaisteessa altaalle.  No, aikaa on.

LOISTAVA MAALAUSATELJEE

Minä purin maalaustarvikkeet matkalauksusta.  Leveällä terassillamme on tukeva pöytä.  Sitä minä arvostan.  Ensimmäiset akvarellit odottelevat jo viimeistelyä.

Lähdimme ennen puolta päivää kävelyretkelle.  Kävimme katsastamassa viimevuotisen majapaikkamme Top North Guesthousen.  Se näytti pienemmältä ja vaatimattomammalta kuin muistimme.

WAT SAIMOONMUEANG

Matkan varrelle osui kaksi kiinnostavaa temppeliä.  Ensimmäisessä oli kuhinaa, kun munkkipojat järjestelivät juhlatilaisuutta.

WAT SAIMOON MYANMAR

Toisessa kulta kimalteli silmiä häikäisevästi.  Tiedämme Chiang Mai portin lähellä sijaitsevan  temppelikaupan, joka myy kultalehdyköitä.  Joku kaunis päivä kävelemme taas sinne ja ostamme tuliaisia.  Olen saanut tilauksia taiteilijaystäviltä.

KISSAKAHVILA

Olemme löytäneet lähikadulta loistavan ruokapaikan Kat’s Kitchenin.  Kutsumme sitä kissakahvilaksi.  Tilasimme vain pienet annokset, sillä ajattelimme käydä syömässä kunnolla illalla.  Papaijasalaatti 50 bahtia ja Tom  yam keitto tofun kera 70 bahtia  olivat suussasulavan maukkaita.  Palasimme kylläisinä päiväunille.  Tai Jussi palasi, minä kävin kanavanrannalla käsi- ja jalkahoidossa.  Hinta-laatusuhde 200 + 200 bahtia (yhteensä siis 10 euroa) oli kohdallaan.  En muista koska jalkojani on raspattu yhtä tehokkaasti.

RAMENKEITOT

Matkoilla pitää tehdä jatkuvasti päätöksiä.  Minne mennä illalliselle.  Katselemme aina kävelyretkillä kiinnostavia ja suosittuja ruokapaikkoja.  Nyt tuntui, että japanilainen ruoka maistuisi.  Lähistöllä oli pieni ramen-ravintola.  Minun annoksessani oli grillattuja rapuja, Jussilla tukevaa possua.  Mitähän keksimme huomenna.

ke 8.11.2017

• maalaustuokio hotellin terassilla
  • aurinkoa ja ensimmäinen pulahdus kylmään uima-altaaseen
  • kaupunkikierros (yksi temppeli)
  • herkullinen vietnamilainen illallinen

Nyt auringonottokausi on avattu.  Lekottelin päivän kuumimpaan aikaan altaalla.  Jussi viihtyi huoneessa uusimman Reijo Mäen Hot Dog e-kirjan lumoissa.  Olin unohtanut kirjastokortin kotiin.  Ystävällinen virkailija lähetti numeron pyynnöstäni sähköpostiin ja kas, koko e-kirjasto aukeni sen myötä.

KIRJAKAUPPA

Täältä löytyy parikin käytettyjen kirjojen kauppaan.  Kävimme jo tutkailemassa suomalaisten kirjojen valikoimaa.  Se oli aika pieni, mutta livekirjallisuuttakin löytyy, kun oma varasto on luettu.

Ehdin aamupäivän aikana viimeistellä kolme ensimmäistä akvarelliani.  Päivitin myös Taikon sivuille viisi uutta työtä.

Sieltä on tullut toive, että joulumarkkinoille tarvitaan lisää taidetta.  Onneksi etäyhteydet toimivat.

Lähdimme kaupunkikierrokselle vasta iltapäivällä.  Suunnistimme muurin itäpuolelle ja löysimme sujuvasti tutun vietnamilaisen puutarharavintola DaRan.

VIETNAMILAINEN PUUTARHARAVINTOLA

Tilasimme heti kättelyssä tuoreita kevätkääryleitä ja kylmää olutta.  Tänään on ollut lomamme lämpimin päivä ja jano oli jo melkoinen.

TUOREITA KEVÄTKÄÄRYLEITÄ

Menu oli pitkä, kiinnostava ja edullinen.  Kun olimme hyrisseet tyytyväisinä kevätkääryleiden raikkaasta mausta, tilasimme lisää maisteluannoksia.

KUKKASALAATTIA (MITÄ KUKKIA, SITÄ EN TIEDÄ)

Minä valitsin listalta kukkasalaatin ja grillattuja mustekaloja.  Ainoa pettymys oli Jussin tilaama possu, joka oli paahdettu kuivaksi.  Rapusalaatti sen sijaan oli tuoretta ja herkullista.  Kookosjäätelö kruunasi erinomaisen aterian.

WAT CHOMPUN KULTAINEN CHEDI

Päivän ainoa temppelikäynti oli Wat Chomphu, jossa tunnistin käyneeni ennenkin.  Ei se mitään, kyllä näitä katselee useampaankin kertaan.  Kultainen chedi loisti jo kauas.

Illalla viihdyimme hotellilla ja jatkoimme korttipeliä. Minä kirin lähes tasapisteisiin Jussin kanssa.  Tässä voi käydä ihan miten vain.  Mukavia nämä rauhalliset lomapäivät, kun ohjelmaa on sopivasti vaan ei liikaa.

to 9.11.2017

• auringonpaistetta altaalla
  • Jussi yksin ostoskierroksella
  • yhdessä temppelikierroksella (vain yksi, pimeä yllätti)
  • burmalainen illallinen

Tänään tuntui lomalta.  Toki muinakin päivinä on ollut lomatunnelma, mutta ohjelmaa on riittänyt.  Jussi halusi mennä tutkailemaan rautakauppoja.  Minä majoituin altaalle.  Otin mukaan kirjan, aurinkolasit, sarongin ja aurinkovoiteen. Hain allasbaarista kylmän oluen ja nautin.  Minulla on matkassa Håkan Nesserin paksu dekkari ”Taivas Lontoon yllä”.  Se on pitänyt koukussa jo muutaman päivän.

RAHANVAIHTOKURSSIT OVAT LIIKKUNEET 36 JA 38 VÄLILLÄ

Jussilla oli kauppatuliaisina pullapussi ja upouusi kierukka kahviveden kiehauttamista varten.  Se tuli tarpeeseen, sillä huoneessamme ei ole vedenkeitintä.

WAT DOKKHAM

Pääsimme yhdessä liikenteeseen vasta vähän ennen pimeän tuloa.  Temppelikierros jäi lyhyeksi.  Huomenna on syytä lähteä aikaisemmin kierrokselle.  Ylitimme kanavan ja suunnistimme tuttuun burmalaiseen ravintola Swaniin.

TOFU-MUNAKOISOPATAA JA PAPUSALAATTIA BURMAN TYYLIIN

Ruoka oli tulista ja herkullista.  Varsinkin runsaalla korianterilla ja valkosipulilla maustettu kalakeitto.  Annokset olivat niin isoja, ettei jälkiruualle jäänyt tilaa.

Ehdimme sopivasti hyvän sään aikana takaisin hotellille.  Illalla taivas repesi ja vettä satoi kaatamalla.  Katsoin tietokoneelta säätiedotusta.  En tullut yhtään viisaammaksi, sillä päivittäin on luvassa pilviä, aurinkoa, salamankuvia, muutama sadepisara ja lämmintä noin 30 astetta.

pe 10.11.2017

• ensimmäinen täysaurinkoinen päivä, aurinkoa altaalla
  • postikorttien kirjoitus
  • temppeliretkellä (kolme kappaletta)
  • isänpäivän aatonaatto – kalaillallinen viinin kera
  • matkan ensimmäinen canastapeli päättyi voitokkaasti:)

Paahdoimme nahkaamme ensimmäistä kertaa polttavan auringon alla altaalla.  Suojakertoimet olivat toki käytössä.

LEENA KUVASSA OIKEALLA

Minä pulahdin uimaankin, Jussi ei vielä rohjennut.

ENSIMMÄINEN MATKAKIRJA ON LUETTU

Suunnistimme iltapäivällä tutulle Thapae kadulle ja kiersimme vauhdikkaasti kolme temppeliä.

WAT MAHAWAN

Wat Bupparam oli temppelikierroksemme tähti.

LEENA JA AKU-ANKKA WAT BUPPARAMISSA

Aku oli jäänyt mieleen jo edelliseltä matkaltamme sarjassa ”kuka ei kuulu joukkoon”.

WAT OLI KUIN KERROSTALO

Temppeli oli vaikuttava sekä kooltaan että koristelultaan.

JADEBUDDHIA

Sisältä löytyi toinen toistaan upeampia buddhankuvia.

TEMPPELIN VARTIJOITA

”Hammaslääkärin toiveasiakkaita” Jussi kommentoi.

TEMPPELINVARTIJA TÄMÄKIN

Päivän kolmas temppeli oli Wat Cheatawan.  Kierroksesta voipuneina istahdimme jo toisen kerran Ratana’s Kitcheniin varhaiselle illalliselle.  Onnistuimme valitsemaan listalta hyvän kokonaisuuden.  Alkupalaksi vihreää valkosipulintuoksuista morning glorya, pääruuaksi paistettua riisiä tuoreiden rapujen kera sekä meriahven fileet, jotka oli höyrytetty runsaan chilin ja limen kera.

SEA BASS

Tilasimme hulppeasti karahvin valkoviiniä, joka oli kuivaa ja hyvää.

KUIVAA VALKOVIINIÄ JA PASSIONHEDELMÄSHAKE

Tänään myös jälkiruoka maistui.  Passionhedelmäshake jäätelön kera oli suussasulava herkku.

Hotellilla meitä odotti iloinen tekstiviesti.  Arjan ja Eskon Tuomas-pojan perheeseen oli syntynyt viime yönä tyttövauva.  Lähetimme lämpimät onnittelut.

TÄMÄN NUKEN OLISIN HALUNNUT ADOPTOIDA

Jatkoimme illalla vauhdikasta korttipeliä.  Minä onnistuin saamaan lopumetrillä kaksi puhdasta canastaa ja se ratkaisi koko pelin voitokseni.  Hyvä Leena.

Huomenna vaihdamme hotellia Night Bazaarin alueelle.  Seuraava raportti tulee siis uudelta suunnalta.