rodoksen aurinkoa kesäkuussa 2014

Hotel Hippocampus
hinta 320 e

matkassa Leena ja Jussi

Olemme nyt päässeet eläkeläismatkailun makuun.  Jussi on hehkuttanut, että kannattaa hyödyntää vapaa-aikaa ja varata edullisia äkkilähtöjä.  Minulla ei ole kerrassaan mitään sitä vastaan.  Olemme istuneet erinäisen tovin rantapallo.fi -sivuston äärellä ja tarkkailleet tarjontaa.  Finnmatkoilla oli muutama viikko sitten lomavalvojaiset, mutta emme onnistuneet löytämään sieltä meille sopivaa edukasta matkaa.  Se kuitenkin antoi uskonvarmuutta, että rantapallon hinnat ovat kilpailukykyisiä.  Meillä on oikein hyviä kokemuksia Finnmatkojen jokerimatkoista.  Se tarkoittaa, että hotelli selviää vasta paikan päällä.

Tähän luotamme nytkin.  Varasimme 320 euron hintaan äkkilähdön Rodokselle viikoksi.  Ehdimme sopivasti juhannukseksi takaisin Suomen kesään.  H-hetki on torstaina 12.6.2014.  Taas jännittää.

BOUGAINVILLEN VÄRI-ILOA

to 12.6.2014 matkapäivä

Herätyskello soi 4:15.  Kävelimme sateentihkussa läpi nukkuvan Hämeenlinnan matkalaukkuja vetäen.  Kokeilimme ensimmäistä kertaa, miten bussiyhteys linja-autoasemalta suoraan Helsingin lentoasemalle toimii.  Se toimi erinomaisesti.  Olimme ajoissa 8:15 lähtevällä lomalennolla Rodokselle.  Tuin kone oli suuri ja täpötäynnä.  Meitä lomalaisia oli muitakin.

Runsaan kolmen tunnin lennon jälkeen laskeuduimme aurinkoiselle Rodoksen lentokentälle.  Vähän jännitti, mistä päin saarta itsemme löydämme.  Olemme käyneet saarella kerran aikaisemmin ja silloin asuimme lähellä Lindosta Pefkoksessa.  Toivottavasti ei siis samaan paikkaan.  Toivoin myös, ettemme joutuisi keskelle hotellikylää – keskelle ei mitään.

HOTELLIMME SIJAITSI IXIASSA LÄHELLÄ RODOKSEN KAUPUNKIA

HOTELLI HIPPOCAMPUS

Olin kovasti tyytyväinen, kun majapaikkamme löytyi länsirannikolta vain neljän kilometrin päästä Rodoksen kaupungista.  Paikka on Ixia, joka on oikea kaupunki, ei pelkkä hotellikeskittymä.  Asumme päätien varrella pienessä Hippocampus-hotellissa.  Rantaan on viiden minuutin kävelymatka.  Huone on tilava kaikilla mukavuuksilla, siis oma kylpyhuone, jääkaappi, parveke ja ilmainen nettiyhteys.  Uima-allasta ei ole mutta läheisen Solemarin allasaluetta saa käyttää ilmaiseksi.  Siis ei kerrassaan mitään valittamista.  Supermarketkin on lähellä.

KREIKKALAINEN SALAATTI MAISTUI

Aloitimme loman hotellin katetussa ulkoravintolassa.  Kuinkas muuten kuin lasillisilla talon kirpeänkylmää valkoviiniä ja kreikkalaisella salaatilla sekä lautasellisella merenelävämezeita.  Hintataso on kohtuullinen.  Salaatti maksoi 5:30 euroa ja puoli litraa talon viiniä 6 e.  Litran olisi saanut 9 eurolla.  Emme ottaneet – vielä.

Aikainen herätys, ruokailu, kävelyretki ja keskipäivän kuuma aurinko tekivät tehtävänsä.  Nukuimme kunnon päiväunet.  Emme ennättäneet edes tervetulotilaisuuteen.  Onneksi lauantaina on uusi mahdollisuus.  Ilta viileni mukavasti, kun kävimme kävelemässä rannalla auringonlaskun aikaan.  Loma näyttää lupaavalta.

ASUMME AURINGONLASKUN PUOLELLA

pe 13.6.2014
rantapäivä

Aamuauringon säteet kutittelivat kantapäitä.  Söimme omatekoisen aamiaisen parvekkeella.  Haimme eilen Carrefourista rapean patongin, juustoa, kinkkua, auringon kypsyttämiä tomaatteja, munakoisotahnaa, luonnonjogurttia, hunajaa ja hapankirsikkahilloa.  Mukana on kierukka veden kiehauttamista varten ja kahvia.

OLEANTERIT KUKKIVAT RANTATIEN VARRELLA

LÄHIRANNALLA

Pakkasimme matkaan kevyet eväät ja rantavarusteet.  Lähirannat ovat pientä pyöreätä mukulakiveä.  Löysimme mukavan leiripaikan aivan veden tuntumasta.  Merituuli hiveli ja vesi oli kirkasta ja uimakelpoista.  Viihdyimme rannalla iltapäivän tunneille asti.

RANTATAVERNASTA SAI KYLMIÄ VIRVOKKEITA

Pakkasin piknik-eväspaperit muovikassiin, jonka heitin rannan roskikseen.  Unohdin, että samassa pussissa oli Jussin hyvä linkkari sekä lusikat.

NÄIMME KOTIMATKALLA KUKKIVIA JAKARANDOJA

Huomasin vahingon vasta hotellilla.  Kyllä harmitti.  Varsinkin kun linkkarissa oli meidän ainoa korkkiruuvimme.

TUORETTA MERIANTURAA

Vetäydyimme siestalle ja sen jälkeen olikin jo illallisaika.  Ajattelimme tutustua lähiseudun tavernoihin, mutta kun kotiravintolan päivän tarjous oli Sole 7:50 euroa, sitä ei voinut ohittaa.  Meriantura oli tuoretta ja herkullista.  Täällä kalaruuat ovat selvästi hintavampia kuin liha tai kasvisvaihtoehdot.

TALO TARJOSI JÄLKIRUUAKSI KAUDEN HEDELMIÄ

Tukevan illallisen jälkeen oli hyvä tehdä iltakävely.  Patikoimme rantaa pitkin leiripaikallemme ja Jussi kaivoi tyynen rauhallisesti roskista.  Linkkari löytyi kuin löytyikin.  Ja me saimme iltaviinipullon auki.

la 14.6.2014
kaupunkipäivä

Bussipysäkki oli hotellin nurkalla.  Kyyti Rodoksen kaupunkiin maksoi 2:30.  Pääsimme kätevästi aivan kaupungin sydämeen Mandrákin satamaan.  Aloitimme päivän kupillisilla kreikkalaista kahvia, joka oli kuumaa ja vahvaa.

KUPPI KREIKKALAISTA KAHVIA

PORTTI MANDRÁKIN SATAMAAN

ÁGIOS NIKÓLAOKSEN LINNAKE

Seuraava pysähdyspaikka oli purjehdusseuran takana Éllin rannalla.  Viihdyimme siellä tovin, sillä paikka oli mitä viehättävin.

ÉLLIN RANNALLA

Olin bongannut opaskirjasta, että Sadan taatelipalmun aukiolta löytyy modernin kreikkalaisen taiteen museo.  Rakennus löytyikin, mutta se oli tiukasti suljettu.  Olin vähän pettynyt.

SADAN TAATELIPALMUN AUKIO

Istahdimme lähistölle Olive-tavernaan lounaalle.  Jussi söi tukevan moussakan.  Minä kokeilin herkkusieniä, jotka tarjoiltiin valkosipuli-valkoviinikastikkeen kera.  Ruoka, viini ja kuuma päivä raukaisivat niin, että päätimme tehdä uuden retken ja seikkailla silloin vanhan kaupungin puolella.

su 15.6.2014
meripäivä

Ostimme merimatkapaketin hotelliamme vastapäätä sijaitsevasta pienestä matkatoimistosta 25 euron kappalehintaan.

LAIVAREITTEJÄ RODOKSELTA

Omistajarouva nouti meidät pikkuautolla, antoi eväskassin käteen ja kyyditsi suoraan Mandrákin satamaan laivalle.  Istuimme yläkannalla ja vilkaisimme eväspussiin, joka sisälsi juusto-kinkkusämpylät ja appelsiinimehut.  Ei hassunpaa.

Laivamatka tyynellä aurinkoisella merellä kesti runsaat kaksi tuntia.  Symin saari oli kuvankaunis.  Tuntui kuin olisi astunut sisälle postikorttiin.

KUVANKAUNIS SYMI

RANTAPUTIIKKEJA

TAUSTALLA POIKA PESEE PESUSIENIÄ

Meillä oli saarikävelyaikaa kolme tuntia.  Ehdimme tutkia pikkuputiikkeja, syödä salaattia ja juoda kylmää valkoviiniä.  Ehdimme ottaa valokuvia ja herkutella kirsikkajäätelöllä.

KREIKAN SINISTÄ

NÄKEMIIN SYMI

Paluumatkalla poikkesimme saaren eteläkärjessä sijaitsevaan luostariin.

PANORMITIKSEN LUOSTARI

LUOSTARIN SISÄPIHALLA

Kello oli yli seitsemän illalla, kun rantauduimme.  Kuljettajamme odotteli satamassa ja palautti meidät rattoisasti hotellille.  Hän lupasi järjestää meille pitempiaikaisen majoituksen, jos vaan olemme kiinnostuneita.  Kyllä me vähän olemme…

ma 16.6.2014
kulttuuripäivä

Rodoksen vanha kaupunki oli hurmaava.  Paitsi että se oli täpösen täynnä turisteja.

JOHANNIITTAINKADULLA

Puikkelehdimme sujuvasti seassa 29 asteen helteessä.  Nyt löytyi auki oleva taidemuseokin.  Se oli viileä ja siellä oli väljää.

MODERNIN TAITEEN MUSEO LÖYTYI VANHASTA KAUPUNGISTA

Päivä kului ihan vaan tunnelmasta nauttien.  Vaelsimme pikkukujia ja nautimme välillä virvokkeita.

VANHAN KAUPUNGIN KUJILLA

SIESTALLA

Olin ajatellut, että ehdimme vielä iltapäivän tunteina rannalle.  Emme ehtineet.  Ehkä sitten huomenna.

ISO MYTHOS-OLUT MAKSOI KAKSI EUROA

ti 17.6.2014
rantapäivä

LÄHIRANTAMME IXIASSA

Suunnittelimme retkeä Lindokseen, mutta päädyimme viettämään kaivattua rantapäivää.  Viikon loma on niin lyhyt, että tekeminen pitää optimoida.  Tänään merituuli puhalteli rivakasti.  Seurasimme, miten taitavat surffaajat kiisivät aalloilla.

MAINIO PURJETUULI

Merivesikin tuntui aiempaa viileämmältä.  Rantahiekka oli kyllä edelleen polttavan kuumaa.  Lueskelimme ja katselimme maailman menoa.  Suomesta on tullut viestejä, että kesäkuun kelit ovat ennätysviileät.  Kunpa voisikin säilöä lämpöä kotiin viemisiksi.

RANTATAVERNASSA

Hotellimme päivän ruokatarjous oli tuore red mullet.  Ystävälliset tarjoilijaherrat Kostas ja Manolis toivottivat meidät lämpimästi tervetulleiksi, kun saavuimme illalliselle.  Kala oli paistettu meheväksi.  Jopa kalamies Jussi oli tyytyväinen kokin taitoihin.

Olemme useana iltana istuneet parvekkeellamme seuraamassa, miten kuu nousee.  Siinä lomassa olemme verestäneet korttipelitaitojamme.  Voitamme ja häviämme tasatahtiin, joten sopu ja jännitys säilyy.  Minä olen tällä hetkellä hieman johdossa.  Saa nähdä miten käy.  Meillä on huomenna viimeinen ilta ja peli loppuu tältä erää.

ke 18.6.2014
viimeinen rantapäivä Ixiassa

Varustauduimme viimeisen lomapäivän viettoon perusteellisesti. Minä tein meille piknik-eväät.  Rantaeväiden syönti on hauska perinne, jota olemme pitäneet yllä lähes kaikilla matkoilla.

PIKNIK-EVÄÄT

Testasimme kuitenkin ensin läheisen hotelli Solemarin allasalueen. Se kun kuuluu nautinta-alueeseemme. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun pulahdimme uima-altaaseen.

LEENALLA ON UUDET BIKINIT 🙂

Lounasaikaan siirryimme päätien yli rantaan. Löysimme hienon ruohikkoisen tasanteen, jossa eväiden syönti onnistui ilman hiekkalisäystä.

IHANTEELLINEN PIKNIK-PAIKKA RUOHIKOLLA MEREN ÄÄRELLÄ

Siirsimme ruokailun jälkeen leirin vesirajaan.  Uimaan pulahtaminen oli ilo.  Kello oli kuusi, kun maltoimme lähteä paluumatkalle. Olimme molemmat punaisia kuin paistikkaat. Tuli vähän reviteltyä, mutta Suomen kesä taitaa haalistaa meidät pikaisesti.

to 19.6.2014  paluupäivä

Viikon loma on ohi.  Se tuntui lyhyeltä, vaikka ehdimmekin nähdä kaikenlaista.  Emmekä oikeasti halua olla pitkään pois Suomen kesästä.  Olimme tosi tyytyväisiä Rodokseen helppona lomakohteena.  Suomi-sanalla oli hyvä kaiku.  Voisimme hyvin kuvitella viettävämme siellä kuukauden tai pari keväällä ennen sesongin alkua.  Mieluiten kuitenkin Rodoksen kaupungissa, jossa löytyy katseltavaa enemmän kuin turistikohteissa.  Aika näyttää…

RODOS – TAIDAMME PALATA VIELÄ

P.S. Olen ottanut ahkerasti ruokakuvia.  Yllättäen pienen Hippocampus hotellimme taverna osoittautui kohtuuhintaiseksi ja gourmet-tasoiseksi.   Tässä muisteluita otsikolla

tuoreita ruokamuistoja rodokselta

Leena, ruokafriikki

There are 4 comments

1. Lissu ja Kaizu

Mau! Löytyihän sieltä kisukin, ainahan ne siestalla. Kiva katsella Rohdoksen maisemia, jossa 70-luvun lopulla K vietti viikon loman. Ja siltä reissulta tämä K&L-yhteiselo sai tavallaan alkunsa :-))

Täällä viikon kylmin päivä; nyt kello 10:45 lämpöä 8.5 ºC – tosin aurinkoinen päivä, ainakin vielä. Juhannuskin on luvattu viileäksi. Nauttikaa siis etelän lämmöstä vähän varoiksikin.

Terveisin L&K

Tykkää

2. terttu

Onpa kauniita kuvia ja väriä Rhodokselta! Sinne pitää päästä joskus lämmittelemään täältä Suomen ja Baltian sateista, joita riitti jokaiselle matkapäivälle siellä. Toivottavasti nyt heinäkuussa jo nähdään aurinko ! T&I Riiasta kotiutuneina 😉

3. Sirpa

Kiitos Leena jälleen hyvästä matkakertomuksesta. Niitä on aina mukava lukea, varsinkin ikuisena Kreikka-fanina nämä Kreikan kertomukset sykähdyttävät ja nostavat matkakuumeen pintaan. Tätä lukiessa muistin, että olimme Hippocampus-hotellissa todella kauan sitten, aikaa on varmasti yli 20 v.