stalinin museossa ja kruunajaiskirkossa

• khinkali-lounas
  • paluu Tbilisiin
  • vapaa-ajalla jalkahoidossa
  • illallinen kellarisravintolassa livemusiikin kera
  • lentoasemalle puolen yön jälkeen
  • paluulento Turkish Airlinella Istanbulin kautta Suomeen

YLLÄTYSAAMIAINEN

Olin saada aamiaisella ”mehu”lasillisen väärään kurkkuun. Leo oli ylittänyt itsensä ja tarjosi ruuan kanssa paikallista punaviiniä! Taisi olla ensimmäinen kerta tällä retkellä, kun lasit jäivät juomatta.

Tämä kaikki johtui matkan esitetekstistä, joka lupasi runsaita illallisia viineineen. Ruokaa olemmekin saaneet ylenpalttisesti, mutta viiniä vain maistiaisissa. Kun rupesimme puolessa välissä retkeä napisemaan Leo oli hämmästynyt. Hän ei absolutistina ymmärtänyt, että joku voi haluta muutakin ruokajuomaa kuin vettä. Sen jälkeen pöytiin ilmaantui kiitettävästi kotiviinikannuja.

STALININ JUNANVAUNU

Jätimme Borjomin taakse ja ajoimme viljavassa maisemassa Goriin, joka on Stalinin syntymäkaupunki.

NUORI STALIN JA HÄNEN VANHEMPANSA

Tutustuimme hänen kotimuseoonsa, joka esitteli Stalinia henkilönä, ei niinkään tyrannina.

LEO OPASTI STALINMUSEOSSA

Leo suomensi kuvatekstejä, mutta ei ottanut kantaa julmaan menneisyyteen.

LENIN JA STALIN

MUSEON SALIT OLIVAT VAIKUTTAVIA

Tunnelma keveni, kun pääsimme lounaalle. Pöytiin kannettiin 50 liha- ja 50 sienitäytteistä khinkalia. Olemme toden totta saaneet maistella näitä paikallisruokia riittävästi.

SVETITSKHOVELIN KIRKKO

Matkan toinen kiinnostava kohde oli Georgian suurin kirkko Svetitskhoveli Mtskhetassa.  Se kuului Unescon suojelukohteisiin eikä syyttä.  Minä juoksin sisäpihalle papparazzina kauniin morsiusparin perässä.

IKONIT LOISTIVAT KULTAISINA

VANHOJA SEINÄMAALAUKSIA

Sisällä oli uskomattoman hienoja maalauksia ja ikoneja. Valokin riitti kohtalaisesti kuvien ottamiseen.

OVATKO KRISTUKSEN SILMÄT AUKI VAI KIINNI?

Leo kertoi, että ihmisiä tulee kaukaa Venäjältä asti katsomaan tätä kuvaa.  Syntiset näkevät Kristuksen silmien olevan kiinni, hurskaat taas auki.  Miten on?

Ehdimme viiden aikoihin takaisin Tbilisiin. Tulvat olivat ohi, mutta keskustakadut olivat suljettu autoliikenteeltä. Saimme yllättäen lähes kolme tuntia vapaa-aikaa kierrellä kävellen kaupungissa. Minä haaveilin jo alkumatkasta, josko ehtisin jalkahoitoon. Nyt kun oli tilaisuus, kävin 20 larin (noin 8 euroa) hintaisessa käsittelyssä oikein salongissa. Olin tyytyväinen. Niin olivat myös muutamat seurueemme naishenkilöt, jotka löysivät hyvän hierontapaikan. Sielläkin taksa oli 20 laria.

RETKEN VIIMEINEN ILLALLINEN TIFLISI-RAVINTOLASSA TBILISISSÄ

Iltayhdeksältä meille oli katettu pitkä pöytä Tiflis-kellariravintolaan. Leo oli luvannut, että siellä on tunnelmallista livemusiikkia. Laulaja oli hyvä, mutta taustamusiikki taas niin kovalla, että korvatulpat olivat tarpeen. Nyt emme saaneet enää pastaruokaa, vaan lihansyöjille tuotiin luista keittoa, minulle ja Erkille tuttua papupataa. Karahviviini lievensi tunnelmaa. Nyt se maistui paremmin kuin aamiaisella.

Yön tunnit olivat pitkiä, sillä saavuimme lentokentälle hyvissä ajoin. Leo saatteli meidät perille ja kertoi, että ensi vuonna samoihin aikoihin hän järjestää vastaavan kiertomatkan Armeniaan. Rupesi vähän polttelemaan.

Kone lähti matkaan 04:15 ja Suomessa olimme seuraavan päivän puolella vasta 12:15.

TULIAISIA - VIINIRUUKKU SÄILYI EHJÄNÄ

TULIAISIA, VIINIRUUKKU SÄILYI EHJÄNÄ

Onneksi matka Hämeenlinnaan oli lyhy ja ostokset säilyivät ehjinä.  Kuvasta puuttuu tuliaistee ja tuliaiskasvovoide sekä toinen kimpale kirpakkaa juustoa.  Erityisen iloinen olin, kun löysin kaksi paikallista taidekirjaa.  Kuvan uhkea kaunotar on Pirosmanin käsialaa.

Saimme kotiin palattuamme matkanjohtajalta lämpimät kiitokset:  Rakkaat ystävät. Kuulin kaikkien onnistuneesti palanneen kotiin, kiitän tässä vielä kerran ihanasta viikosta, jonka lahjoititte minulle Georgiassa seurassanne!
Kaunista Suomen kesää! Leo

ILOISTA JUHANNUSTA KOKO RYHMÄLLE!

Kiitokset omasta ja mieheni puolesta mukaville matkakumppaneille. Ehkäpä tapaamme viimeistään vuoden kuluttua kulttuuri- ja viinimatkan merkeissä. Toivon, että matkakertomuksestani on ollut iloa muillekin.

Jälleennäkemisen toivossa Leena ja Jussi:)

Ps. Koska ruokakulttuuri on lähellä sydäntäni, kirjoittelin spontaanisti viikon ruokaelämyksistä otsikolla ”Khinkaleita Georgiassa”.

Ps. Koska kuvia oli ylenmäärin, keräsin mielenkiitoisimmat näytille otsikolla ”Paikallisväriä”.