
Pääsin viime sunnuntaina neljän kuukauden tauon jälkeen litografiapajalle. Tulkitsimme yhteistuumin graafikkoystävien Petran ja Paulan kanssa ohjeita, joita saimme pätevältä opettajaltamme Anna Alapurolta syyskuun loppupuolella.

Etsasimme huolella valmiiksi piirretyt kivet. Minä pääsin ensimmäisenä vedostamaan. Muut auttoivat, sillä prässi on niin painava, että sen käsittelyyn tarvitaan voimia.

Myös paperin kohdistus ja prässin pysäyttäminen oikeaan kohtaan kivelle vaatii monta silmäparia tarkkailemaan.

Olin oikein tyytyväinen lopputulokseen, joka oli tasalaatuinen. Sain viisi hyvää vedosta. Annan niille vielä loppusilauksen sävyttämällä taustan. Ehkäpä vaalealla okralla.
