kesä alkaa lauantaina

KESÄN VÄREJÄ

ti 18.4.2017

Pääsiäinen on ohi ja kevät alkamassa.  Me ohitamme sen sujuvasti ja siirrymme suoraan kesähelteisiin.  Ainakin neljäksi viikoksi.  Tiedämme kokemuksesta, että Aasiassa on aina lämmin.  Mitä Suomen kesä kotiin palattuamme tuo tullessaan, sen näemme sitten.  Tuskin kuitenkaan helteitä.

Talvi on tuntunut pitkältä.  Edellisestä Thaimaan matkastamme on jo aikaa.  Olemme sinnitelleet täällä pohjolassa viimeiset viisi kuukautta.  Tarkoitus oli käväistä halvalla äkkilähtömatkalla, mutta sellaisia ei ole ollut.  Onneksi Finnair tarjosi Bangkokin lentoja edullisesti.  Starttaamme perjantaina ja jatkamme matkaa Malesian puolelle.

Palaamme toukokuun puolessa välissä.  Silloin alkaa mökkikausi.  Muutamme maalle koko kesäksi ja käymme kaupungissa vain pyörittämässä pesukonetta.  Ja tietysti galleriassamme neljän viikon välein, jolloin näyttelyt vaihtuvat.  Avajaiset ovat aina ilo.

VANHA KOTIMME ON NYT VUOKRALLA

Meidän asunnonmyyntiprojektimme on nyt jäissä.  Saimme iloksemme tutun (tai lastemme tutun) vuokralaisen.  Perhe kävi parikin kertaa katsomassa Aulangontien kotiamme ja sai vuokranmaksuasiat järjestykseen.  Kävin tänään tekemässä vuokrasopimuksen (Jussi karkasi Annan työmaalle Helsinkiin).  Huomenna käymme hakemassa ylimääräiset tavarat pois – siis verhot, matot ja taulut.  Huonekalut jäävät.  Hyvä niin, eipä meillä olisi niille enää paikkaakaan.  Hyvä että tämä hanke sai siinä mielessä onnellisen ratkaisun, että ylimääräiset yhtiövastikkeiden maksut jäävät pois.  Emme me tällä rikastu, mutta emme köyhdykään.

ke 19.4.2017

Viime hetken muistilistaa: ”Keskeytä Hesari, palauta kirjaston kirjat, ota Malaysia Lonely Planetista täsmäkopiot, printtaa lento- ja hotellivaraukset, tee Finnairille lähtöselvitys, lähetä Miikalle tiedot passeista ja matkareitistämme, lataa kameroiden ja tabletin akut, varaa Hämeen keskiaikamarkkinoilta torikoju, jätä gallerian avain loman ajaksi pajalle, siivoa työhuone, kokoa akvarellivälineistä matkapakkaus, ota passit esille, muista aurinkolasit ja lentosukat.”

PAKKAUS VOI ALKAA

Yritämme taas kerran selvitä käsimatkatavaroilla.  Sekä kustannussyistä että helpottaaksemme paikasta toiseen siirtymistä.  Se tarkoittaa, että kaikki nesteet pitää pakata litran minigripiin eikä korkkiruuvia ja linkkaria voi ottaa mukaan.  Jussi osti eilen Ikealta tukevan matkalaukun.  Se on musta, mutta koristelen sen samoin kuin vanhemmatkin laukkumme Annan murutarroilla.  Tunnistus on silloin helpompaa.

Jussilla on tänään tehohoitopäivä.  Aamulla hammaslääkäri ja iltapäivällä Havrix-rokotus.  Minulla on huomenna kaunistuspäivä, sillä käyn vielä ennen matkaa kampaajalla.  Sen jälkeen on vielä yksi urakka.  Jääkaappi pitää tyhjentää – syömällä ja pakastamalla.  Minulla on aina kekseliäisyys piukassa, kun suunnittelen ruuanlopuista uusia annoksia.  Luvassa on ainakin kasviskeittoa ja munakkaita.

MUNKKIKAHVIT VANHASSA KODISSA

Minulla oli iloinen tuokio vanhassa kodissa, kun kävin esittelemässä vuokralaisille paikkoja.  Kiinteistövälittäjä Riitta Koskinen tuli samalla ovenavauksella hakemaan allekirjoitukset vuokrasopimukseen.  Anna-Linda keitteli kahvit ja tarjoili sokerimunkkeja.  Yhdeksän kuukauden ikäinen Kaisla löysi heti pistorasiat.  Hallintaoikeus siirtyi tänään vuokralaisille.  Minä henkäisin helpotuksesta.

to 20.4.2017

Olemme täpinässä.  Matkalaukut on levitetty keskelle olohuoneen lattiaa.  Pesukone käy täysillä.  Onneksi talossamme on tehokas kuivaushuone.  Kävin aamulla hakemassa marttasisko Terhiltä kesäkampauksen.  Valitsin rohkeasti leiskuvan kuparinpunaisen sävyn hiuksiin!  Sen jälkeen kävimme Jussin kanssa hakemassa Aulangontien kodista turhat tavarat pois.  Asunto on nyt käytännössä vuokralaisten.  Tapasimme pikaisesti, kun he kantoivat sisälle lastensänkyä.

Minä kävin viime hetken shoppailukierroksella kaupungilla.  Tarkoituksena oli ostaa uusi uimapuku.  Hankin pinon kesävaatteita, lähinnä toppeja, mutta uikkaria ei löytynyt.  Ostin sitten bikinit – sovittamatta.  Voi olla että se oli virhe, mutta kuoriutuminen sovituskopissa talvivaatteista nakuksi oli liian iso haaste.  Ulkona puhalsi hyytävä tuuli.  Tuntuu tosi hyvältä siirtyä lämpimään.  Nyt on lähtöselvityskin tehty.  Ei muuta kuin huomenna menoksi.  Vatsassa kutkuttaa mukavasti…

JALAN ALOR KUALA LUMPURISSA

Tässä linkki tulevaan matkatarinaan otsikolla

Malesia 2017

Tervetuloa mukaan!

pe 21.4.2017

Se on menoa nyt!  Laukut on pakattu piukkaan.  Kokeilimme ihka ensimmäistä kertaa tyhjiöpussia.

PAKKAUSIHME

Se on kuin iso minigrip.  Ilma saadaan pois rullaamalla pakattu pussi ja sitten vain sulkija kiinni.  Toivon, että paidat saapuvat tässä ihmepakkauksessa silityssuorina perille!

Jääkaappi on mukavan tyhjä.  Jussi paistoi meille molemmille aamulla kahden munan munakkaat.  Nyt on tukeva olo lähteä sadesäässä matkalaukkujen ja reppujen kera linja-autoasemalle.  Pääsemme express-bussilla suoraan lentoasemalle.  Nyt jännittää.

There are 2 comments

1. Ulla

Hyvää matkaa!
    Innolla odotamme matkakertomusta, Malesia kiinnostaa meitäkin. Lähes kymmenen vuotta sitten teimme sinne mukavan matkan.
    Ensi maanantaina suuntaamme Andalucian kierrokselle. Suomen kesä näköjään odotuttaa itseään, joten kiva lähteä lämpimään.