afrikan taivaan alla

su 9.4.2023

LIIKKEELLÄ AURINGONNOUSUN AIKAAN

Uskomatonta, mutta totta. Elän todellakin unelmaani. Uuvuttavan pitkä lentomatka ja turhan lyhyet yöunet ovat takana. Niistä on selvitty ja kaikki on hyvin. Meitä retkeläisiä on 18 matkanjohtaja Reija-Liisan lisäksi. Pelkäsin, että olen ainoa yksin matkustava, mutta ilokseni meitä sinkkunaisia on kuusi. Mukana on myös lapisia, joista nuorin reipas pikkupoika on seitsemänvuotias.

PRETORIA

Ajoimme lauantaiamuna retkibussilla Johannesburgin lentokentältä hallinnolliseen pääkaupunkiin Pretoriaan. Matkan varrella matalat talot oli huolellisesti ympäröity aidoilla, sillä maassa on runsaasti rikollisuutta. Lounaspaikkamme Blue Crane oli laadukas ravintola vihreän lammen rannalla. Nautimme ulkoterassilla erinomaista rapeaksi paistettua tuoretta kalaa, salaattia ja Stellenboschin maukasta valkoviiniä.

Päiväunet olisivat maittaneet aterian jälkeen, mutta en malttanut. ”Afrikkalaista hierontaa”, kuljettaja nauroi makeasti, kun auto kääntyi pikkutielle Pilanesbergin suuntaan. En arvannut, että se oli vain pientä esimakua siitä, miten kuoppaisia teitä ajoimme seuraavana aamuna luonnonpuistossa.

YLELLINEN HOTELLIHUONE YHDELLE

NÄKYMÄ HUONEESTANI ALTAALLE

Hotellimme Bakubung sijaitsee tulivuoriylängöllä. Maisema on kuvankaunis eikä majoituksessakaan ole vikaa. Laitoin nuorisolle tekstiviestin, että mahtuisimme koko joukko tilavaan huoneeseeni.

Ensimmäisen illan ohjelmassa oli grilliateria puskassa, niin kuin opas sanoi. Ajoimme tähtikirkkaassa yössä leiripaikalle, jossa tulet paloivat. Saimme runsaasti hyvää ruokaa ja seurasimme paikallisten rytmikkäitä musiikki- ja tanssiesityksiä. Yöunet olivat raskaat tämän jälkeen.

Herätys tänään pääsiäissunnuntaiaamuna oli 5:30. Ajoimme safariautolla luonnonpuistoon auringon nousun säteiden siivittäminä.

MAISEMA KUIN LAPISSA

GNULAUMA

YLVÄS KIRAHVI

Retki oli kuin suoraan elokuvasta. Marabuhaikara nökötti järven rannalla, gnuulauma kirmaili aivan tien vierellä, valkoinen sarvikuono lepäili kaikessa rauhassa, valtavan kokoinen norsu heilutteli korviaan, seeprat maastoutuivat pensaikkoon, kirahvit kurottelivat kohti puiden yläoksia, ketterät paviaanit kävivät ihmettelemässä meitä ja suloiset kudut poseerasivat heinikossa.

PAVIAANIT

KUDUT

SAFARIAUTOSSA OLI TUNNELMAA

KUVASSA KESKELLÄ VIRTAHEPO

Kun ajoimme kolmen tunnin kiertomatkan päätteeksi järven toisella rannalla, näimme virtahevon. Se on hotellimme tunnuseläin.

ENSIMMÄINEN SAFARIAJELU ONNELLISESTI OHI

Runsas buffetaamiainen maistui seikkailun jälkeen. Seuraava safariajelu on luvassa illalla ja huomenna on vielä toiset kaksi retkeä. Päivällä meillä on omaa aikaa, joka sekin tuntuu ylelliseltä.

ma 10.4.2023

Ukkosmyrsky alkoi illalla. Salamat välkkyivät, ukkonen jyrähteli ja rankkasade pyyhki alueen yli. Olimme jo silloin turvallisesti palanneet illan safariajelulta. Henkilökunta levitti muovit terassin suojaksi, kun ehdimme illalliselle. Täällä syödään koko ajan ja ruoka on erinomaisen herkullista. Hyvästi laihat päivät.

AAMUTUNNELMA

Heräsin aamuviideltä sateen kohinaan. Salamat välähtelivät edelleen. Annoin itselleni luvan olla sokerista ja laitoin Reija-Liisalle viestin, että jätän sadeajelun suosiolla väliin.Tuntui ylelliseltä sukeltaa lämpimän peiton alle ja kuunnella tuulen ujellusta turvapaikassa.

VIRKISTYSTÄ

Täällä päivät ovat olleet mukavan lämpimiä, mutta yöt kylmiä. Pihapiiri ennen aamun valkenemista on järkyttävän pimeä. Vatsanahka oli eilen piukalla, kun kävelin taskulampun kalpeassa valokeilassa autolle.

LOISTAVA KULJETTAJAMME MUZU VALMIINA ILTASAFARILLE

Muuten kaikki on mennyt loistavasti. Istuin eilen iltasafarilla etupenkissä, jossa tien kuopat tuntuivat vähemmän.

KIRAHVI KATSELI KAUKAISUUTEEN

UROSNORSU NÄKÖPIIRISSÄ

RAUHALLINEN KAVERI

Eläimiä näkyi vähemmän kuin aamulla, mutta nyt näimme kirahvin ja norsun aivan lähietäisyydeltä.

LEOPARDIKALLIOT

HEINIKOSSA VOI PIILESKELLÄ LEIJONIA?

Tähystelimme turhaan leopardeja ja leijonia. Näimme muutamia sarvikuonoja, mutta ne olivat turhan kaukana.

VALKOISIA SARVIKUONOJA PUUN VASEMMALLA PUOLELLA

Kuvankauniit helmikanat maastoutuivat heinikkoon. Auringon laskun aikaan kaskaat sirittivät korvia huumaavasti.

Eläimiä näkee hotellialueellakin. Tulopäivänä nurmikolla vilisti pieniä mangusteja ja eilen ketterät marakatit hyppivät majojen katoilta lähipuihin. Meitä varoitettiin jättämästä terassin ovea auki, sillä apinat tulevat sisään ja varastavat mitä löytävät. Sitä en halua kokea. Erikoisen värisiä lintuja näkee joka puolella, samoin isoja perhosia.

Aamu-uni oli tarpeen, sillä ensimmäiset päivät ovat olleet tällaiselle eläkeläiselle pyörryttävän täynnä ohjelmaa. Menin yhdeksältä aamiaiselle ja huomasin ilokseni, että meitä huonoja ihmisiä oli muitakin. Lähes puolet ryhmästä oli jättänyt aamusafarin väliin. Retkeläiset kertoivat nähneensä virtahepoja maalla, mutta leijonia ei edelleenkään näkynyt.

REIPAS SINKKUNAISJOUKKUEEMME

Matkatoverit Leena ja Liisa kutsuivat meidät sinkkunaiset katsomaan heidän yläkerran korkeaa huonettaan ja tarjosivat viinilasillisen ennen maastoon lähtöä.

Iltasafari onnistui, sillä sää selkeni. Lähdimme reippaasti matkaan ja odotimme näkevämme nälkäisiä leijonia sateen jälkeen. Emme nähneet, mutta kylläkin yhden viidestä isoimmasta – puhvelin.

PUHVELI

Näimme myös kauniin auringonlaskun. Taivaanranta oli aluksi ruusunpunainen ja hetkeä myöhemmin oranssi.

KAUNIS ILTAVALO

Saimme kuulla illallisella, että odotettavissa oli sähkökatko. Pelkäsin taas jääväni pimeään matkalla huoneeseen, mutta pihavalot toimivat, sillä hotellissa oli generaattori.

ti 11.4.2023

AAMUVALO ALTAALLA

Tiistai oli matkapäivä. Aamuvalo oli ihastuttava. Tuntui haikealta jättää kaunis Pilanesberg. Lähdimme aamiaisen jälkeen ajamaan Sowetoon ja sieltä iltakoneella Cape Towniin. Seikkailun toinen vaihe odotti uusine haasteineen.

Seuraavat päivitykset:

safarin jälkeen sowetoon

kapkaupunki, pöytävuori ja hyväntoivon niemi