kevättä costa bravalla maaliskuussa 2014

matkassa Leena ja Jussi sekä Terttu ja Immo

VÄLIMERELLÄ MAGNOLIAT KUKKIVAT MAALISKUUSSA

ke 12.3.2014 matkapäivä

Olin ohjelmoinut kevään Vanajaveden opistossa niin tiukkaan, että viikon loman löytäminen tuotti tuskaa.  Yksi kriteereistä oli edullinen matka, toinen että Välimeren rannalla on jo kevät.  Tutkailimme ahkerasti rantapallo.fi –sivustua.  Olemme vieroksuneet halvimpia vaihtoehtoja, joita tarjoaaa Lowcostholidays .  Onko se vain ennakkoluuloa, kyselimme itseltämme ja päätimme testata.  Niinpä valinta osui edulliseen Costa Bravaan ja sieltä täysin sattumanvaraisesti rantapaikkaan nimeltä Lloret de Mar.  Secret hotelli tarkoitti, että saimme tietää majapaikan nimen vasta viikkoa ennen matkaa.

Riensin suoraan photoshop-kurssilta rautatieasemalle.  Jussi veti tyynen rauhallisesti meidän molempien matkalaukut sinne.  Junayhteys Hämeenlinnasta Tikkurilaan ja sieltä bussi 61 Helsingin lentoasemalle toimi.  Olimme kentällä kerrankin etuajassa.  Ystävämme Terttu ja Immo saapuivat kohtaamispaikalle Järvenpään suunnalta.

Lensimme Lufthansan reittikoneilla ensin Frankfurtiin ja sieltä vajaan kahden tunnin odotuksen jälkeen Barcelonaan.  Jussi oli tehnyt meille tukevat eväät matkaan. Koneessakin oli tarjoilua, joten pääsimme kylläisinä perille.  Espanjassa oli puoliyö.  Olimme tilanneet kuljetuksen perille.  Kesti tovin, ennen kuin ymmärsimme lukea voucherista pienellä painetun tekstin.  Se kertoi, että meidän piti ajaa lentokentän shuttlebussilla toiseen terminaaliin ja kokoontui siellä mustan hevospatsaan luona.  Tunsimme itsemme hyviksi suunnistajiksi, kun rasti löytyi ja tumma kaveri odotteli perillä paperinivaska kädessä.

Matka pikkubussilla kohti pohjoista Lloret de Mariin oli yllättävän pitkä.  Silmät valvomisesta raukeina pääsimme kahdelta yöllä perille neljän tähden hotelli Royal Stariin.  Asensin pikaisesti herätyksen, sillä majoitukseen kuului puolihoito.  ”Aamiaisella tavataan”, sovimme pitkän päivän päätteeksi.  Immo ynnäsi, että olemme kotiovelta lähdettyämme olleet matkalla lähes 12 tuntia.

to 13.3.2014
tutustumispäivä Lloret de Mariin

Kun matka oli varattu, haimme lähikirjastosta matkaoppaita.  Kuinka sattuikaan, että osuimme kohteeseen, joka Lonely Planetin mukaan on massaturismin keskus, jossa turisteja houkuttelee ”sun, see and sex”,  kulttuurinähtävyydet ovat muualla.  Jussi sanoi, että sehän on juuri meille sopiva paikka.  Täällä sitä nyt sitten ollaan seksilomalla.

MATKAMUISTOJA – NÄITÄ EI OSTETTU

Aamiainen oli häkellyttävä kokemus.  Kaikkea oli liikaa.  Valtava sali oli täpötäynnä väkeä.  Puheensorina oli korvia huumaava.  Pitkissä tarjoilutiskeissä oli ruokaa silmänkantamattomiin..  Sanoinkin, että tälläkään lomalla emme taatusti jää nälkäisiksi.

HOTEL H-TOP ROYAL STAR

Päivä kului leppoisasti, kun kävelimme kaupungin halki tuuliselle rannalle.  Ihastelimme alkavaa kevättä, sillä puut kukkivat vaaleanpunaisina ja ilmassa väreili tuoksuja.

TERTTU LOMATUNNELMISSA

IMMON ASU SOPI PAIKALLISIIN GRAFFITTEIHIN

Aurinko hehkutti täysillä, kun istahdimme rannan tuntumaan kahvikupposille.  Aurinko hehkutti lisää säteitään, kun seuraavan kerran istahdimme toiselle rannalle nauttimaan kylmät oluet.  Siinä kohtaa tajusin, että nyt on kevät ja me olemme lomalla.

CORTADOLLA CAFE OLÉN RANTABAARISSA

RAKKAUDEN LUKKOJA

Siestan jälkeen olikin jo illallisaika.  Menimme heti seitsemältä syömään.  Se oli viisas valinta, sillä puolen tunnin kuluttua sali oli täpötäynnä väkeä ja vapaata pöytää oli vaikea löytää.  Tarjolla oli hyvää espanjalaista perusrruokaa.  Talon viinipullo maksoi kuusi euroa.  Myöhemmin baarissa lasillisen viiniä sai eurolla.  Ei paha.  Ehkäpä viikon aikana opimme valitsemaan buffet-pöydistä vain ne mieluisimmat annokset.  Ensimmäisenä päivänä tulee aina maisteltua liikaa.

Kylläisinä istahdimme baarin puolelle canasta-kortit mukana.  Hetkeä myöhemmin salillinen illallisvieraita täytti tilan puheensorinalla.  Kymmeneltä alkoi illan esitys.  Tanssitytöt ja pojat esittivät vauhdikkaan Brazil-shown.  Latinorytmit seurasivat vielä uneenkin.

pe 14.3.2014
kotikaupunkipäivä

Auringonsäde pilkisti keltaisten verhojen raosta, kun heräilimme.  Säät ovat olleet päivällä kesäisen lämpimiä mutta illat ja aamut todella viileitä.  Tänään suunnistimme uudemman kerran keskustaan.  Löysimme vanhasta kaupungista ihastuttavan kirkon sekä paljon pieniä kauppakujia.

LLORET DE MARIN KIRKKO

Päädyimme istumaan samaan rantakuppilaan kuin eilenkin.  Suurin syy oli suojainen terassi, merinäköala ja ilmainen wi-fi.  Iltapäivällä testasimme hotellin allasaluetta, mutta viileä tuuli hätisti aika äkkiä pois.  Iltaohjelma sujui jo rutiinilla.  Siestan jälkeen teimme päivän toisen kävelylenkin, sitten nautimme illallisen pitkän kaavan mukaan.  Jännittävä korttipeli siivitti unten maille.

la 15.3.2014

päivä Tossa de Marissa

Kevät on karnevaaliaikaa.  Lloret de Marissa juhlat on jo vietetty, mutta lauantaina meillä oli mahdollisuus osallistua juhlintaan läheisessä Tossa de Marissa.  Kävimme jo eilen bussiasemalla tarkistamassa aikataulut.  Busseja kulki kerran tunnissa.

TOSSA DE MARIN HIEKKARANTA

Tossa de Mar osoittautui kuvankauniiksi pikkukaupungiksi.  Kiipesimme rannan tuntumassa olevalle kukkulalle, jossa komeili 1100-luvulta peräisin oleva linnoitus.  Päivän kohokohtana nautimme kylmät oluet varmaan kauneimmassa näköalapaikassa kuin ikinä.  Varsinkin, kun vieressä oli hääseurueelle katettu terassi.  Ihastelimme Tertun kanssa paikallista juhlamuotia, johon kuului silkkiä, pitsisukkia ja piikkikorkoja.

Yritimme ottaa hetken aurinkoa tuulisella hiekkarannalla.  Aurinko lämmitti ja tuuli hyydytti.  Onneksi rantakadun tuntumassa oleva tapasbaari sai posket hehkumaan, kun tilasimme lounaaksi simpukoita, mustekalaa, salaattia ja lihapullia.

TOSSA DE MARIN RANTATAVERNA

Päivän toinen kohokohta oli paikalliset karnevaalit. Odottelimme kadun varrella lähes tunnin, ennen kuin tanssijat saapuivat toinen toistaan värikkäimmissä asusteissa.

KARNEVAALEISSA OLI MUKANA KAIKENIKÄISIÄ ESIINTYJIÄ

SANOMALEHTIKOLLAASITYTTÖJEN HAMEET KAHISIVAT

SULKIA JA PLYYMEJÄ RIITTI

ILOISIA TANSSIJOITA

Ilta viileni, ennen kuin kulkue oli ohi.  Me riensimme ennen sen loppua bussille ja olimme tyytyväisiä, kun ehdimme kuumaan suihkuun ennen illallista.  Kuinka ollakaan, sielläkin oli tarjolla suuret kulholliset sinisimpukoita.  Kyllä meitä nyt hemmoteltiin.

su 16.3.2014
Barcelona-päivä

Lloret de Marista on hyvät yhteydet Barcelonaan.  Immolla ja Tertulla kaupunki oli tuoreessa muistissa muutaman vuoden takaa.  Meidän edellisestä käynnistämme oli ehtinyt vierähtää jo 15 vuotta.  Niinpä päätimmekin lähteä kahdestaan kahden päivän kulttuurimatkalle.  Varasimme netin kautta vanhasta kaupungista pienen hostelin.  Lonely Planet suositteli katedraalin tuntumassa olevaa Itacaa 60 euron hintaan.  Paikka ainakin tuntui erinomaiselta lyhyeen majoitukseen.

Bussimatka kesti runsaan tunnin.  Saimme perillä lipunmyyntihallista kaupungin kartan.  Pääsimme kätevästi metrolla  nykytaiteen museolle MACBAan, joka oli minulla ykköskohteena.  Se oli virhe, sillä esillä oli pääasiassa videotaidetta ja arkkitehtuurivalokuvia, jotka eivät puhutelleet.  Oli siellä toki kiinnostaviakin juttuja, kuten hauskoja kollaaseja sekä kunniapaikalla hätkähdyttävä ”Äkkiherätys”.

ANTONI TAPIESIN ”ÄKKIHERÄTYS” – JUSSI MITTATIKKUNA

Näimme lisää hienoja töitä Fundació Tàpiesin museossa.  Antoni Tàpies on katalonian oma poika.  Katsoimme videon, jossa hän maalasi valtavalle kankaalle katuharjalla erilaisia pintoja. Vau.  Museossa oli esillä pieni valikoima toinen toistaan kekseliäämpiä maalauksia, joissa struktuuri oli hallussa.  Minun oli ihan pakko ostaa kirja (espanjankielinen), jossa hänen tuotantoaan on esitelty laajasti.

MATKAMUISTOJA – NÄMÄ OSTETTIIN

Kuljimme museokierroksen jälkeen kohti katedraalia Jussin puhelimeen asennetun kartan avulla.  Se toimi mainiosti.  Hostelista saimme avaimen, jolla pääsimme korttelin päässä sijaitsemaan huoneistoon.  Meillä oli käytössä yhteiset tilat – keittiö, jääkaappi, suihkut sekä ilmainen nettiyhteys.  Huone oli pieni, mutta ihan toimiva.

MERENELÄVÄTAPAKSIA JA CAVAA

Löysimme illallispaikan omasta korttelista.  Tilasimme tapasmenut, joka sisälsi seitsemän annosta merenherkkuja sekä pullollisen cavaa.  Ruoka oli hyvää ja sitä oli aivan liian paljon kahdelle.

ma 17.3.2014
toinen päivä Barcelonassa

Hostelin aamiaisesta tuli mieleen retkeilymajat, joita harrastimme nuoruudessamme.  Keittiössämme oli tarjolla paketti paahtoleipää, paljon erilaisia marmeladeja, muroja, maitoa sekä teepusseja ja kahvi.  Kahvissa ei ollut moittimista, sillä espressokeitin teki vahvaa ja hyvää juomaa.  Olimme vielä pöydän ääressä, kun Immo tekstitti.

”Juna on jo Barcelonassa, se menee kaupungin läpi.  Jäämme pois Catalunya-seisakkeella.”  Seuraava viesti tuli heti perään: ”Nyt ollaan Ramblalla, kaffella tiätty”.  Terttu juo aamiaisella teetä.  Heti kun pääsemme liikkeelle, hän johdattaa meidät ensimmäiseksi kahvilaan.  Jos porukka nurisee, Terttu tarjoaa.

Meiltä oli runsaan kymmenen minuutin kävelymatka kohtauspaikalle.  Saimme siihen kulumaan paljon enemmän, sillä poikkesimme matkalla katedraalissa, taidegalleriassa ja matkamuistomyymälässä.  Terttu ja Immo istuivat tyytyväisinä auringonpaisteessa kahvikupit edessään, kun saavuimme.  Päivän ohjelmassa oli tietenkin Gaudia.

VÄRIKÄS KOHTAAMINEN BARCELONASSA

Lähdimme kävellen kohti Sagrada Familia kirkkoa.  Matkan varrelle osui kaksi Antoni Gaudin suunnittelemaa kerrostaloa.  Casa  Battlóa ihastelimme vain julkisivun puolelta.

CASA BATTLÒ

La Pedreraan tutustuimme myös sisältä.  Hissi vei ensimmäiseksi laajalle katolle, jonka vaikuttavat hahmot hämmästyttivät pieniä kulkijoita.

LA PEDRERA

Ylimmissä kerroksissa oli esillä talon historiaa mm. ajan henkeen kalustettu huoneisto.  Ihastelimme Tertun kanssa taidokkaita pitsejä, joita löytyi verhoista, pöytäliinoista ja lakanoista.

TAIDOKASTA PITSIÄ

Lounasaika oli lopuillaan, kun tulimme ulos auringonpaisteeseen.  Löysimme lähikadulta viehättävän pikkuravintolan, joka oli täpö täynnä väkeä.  Se on aina hyvä merkki.  Tilasimme päivän menun, joka sisälsi alku- pää ja jälkiruuan sekä pullollisen talon viiniä.  Annokset maksoivat 9:90 hengeltä, ei paha.

TAIVAALLINEN VALO

SAGRADA FAMILIA OLI BARCELONAN NÄHTÄVYYKSISTÄ VAIKUTTAVIN

Sagrada Familian rakennustyöt olivat edistyneet huimasti sitten edellisen käyntimme.  Kirkossa oli taianomainen valo, joka säteili huikean kirkkaista lasimaalausikkunoista.  Tila oli avara ja ainutlaatuisen vaikuttava.  Täällä voi todellakin sanoa, että taide ylevöittää.

Terttu ja Immo halusivat tehdä vielä ostoskierroksen.  Me palailimme omaan tahtiin bussiasemalle ja sieltä kotihotellille.  Ehdimme juuri sopivasti illalliselle.  Terttu ja Immokin ehtivät, sillä he tulivat seuraavalla bussilla.

ti 18.3.2014
loman viimeinen päivä Lloret de Marissa

Viikon loma on turhan lyhyt.  Sanomme joka kerran, että seuraavan kerran lomailemme vähintään kaksi viikkoa.  Ja sitten me päädymme viikon tarjouslähtöihin.

FLAMENCOKENKIÄ PIKKUNEIDEILLE

Lloret de Marissa oli tiistaina viikkomarkkinat.  Kiertelimme aamupäivän tunnit tuliaisostoksilla.  Minä olen huono shoppailija, mutta yllättäen löysin ostettavaa sekä pikkuväelle että itselleni.  Matkaan tarttui t-paitoja, pikkareita ja legginsejä.  Espanjalaista laatua, kuten myyjäpoika hehkutti.

JUSSI PIKKUHOUSUOSTOKSILLA

Vilkkaan ostoskierroksen jälkeen tapasimme rannalla Cafe Oléssa, josta on muodostunut lähes kantapaikka.  Tilasimme erilaisia tapaksia à 2:75 hintaan kylmän oluen kera.  Virkistyneinä siirryimme siestalle (me) ja pyörälenkille (Immo ja Terttu).  Yllätimme Jussin kanssa itsemme testaamalla hotellin uima-allasosaton.  Huikaisevan kuuma poreallas oli ilo viileätuulisen päivän jälkeen.

ILTAOHJELMASSAMME OLI FLAMENCOA

MINUN KOLLAASINI FLAMENCOTANSSISTA

ke 19.3.2014
paluupäivä

Pikkubussi nouti meidät lentoasemalle aamukuudelta.  Silmät ristissä otimme lähtövalokuvan Boteron hevosen luona.

LENTOON LÄHDÖSSÄ

Lufthansan lennot Frankfurtin kautta kotisuomeen olivat ajallaan.  Matkalla saimme jogurttia, mysliä sekä kolmioleivät kahvin ja viinin kera.  Helsingissä oli nollakeli ja yllättäen lunta.  Meidän jatkoyhteytemme Tikkurilan kautta Hämeenlinnaan sujuivat joutuisasti.  Olimme perillä puoli kahdeksan illalla.  Se päivä meni aivan matkailun merkeissä.

Lomasta jäi hyvä muisto.  Kevät oli kauneimmillaan.  Immo oli ainoa, joka uskaltautui uimaan viileään Välimereen.  Tunnelma oli leppoisa, ruoka hyvää ja juomat edullisia.   Ensi keväänä voimme testata vaikkapa Costa Blancan tai Costa de Solin.

Adios a Espana, hasta luego ! NÄKEMIIN ESPANJA

Matkatovereiden tunnelmakuvia

Pyysin Tertulta ja Immolta kommentteja blogiin.  Tässä tuore päivitys:

PÄIVÄ CLOTILDEN PUISTOSSA

Etulat jättivät meidät selviytymään itsekseen Lloretiin sunnuntaiksi. Aamulenkillä löysimme rannan tuntumasta paratiisipuiston, Jardins de Santa Clotilden, jossa korkeat tammet, lehmukset ja sypressit rajaavat polkuja ja kauniit naisfiguurit vartioivat pitkiä murattiportaita…. mutta kahvilaa sieltä ei löytynyt….

VUOROTELLEN KALLIOITA JA HIEKKARANTAA

Puiston alapuolella aukesi autolla tavoittamaton kylän pieni hiekkaranta, joka pitää seuraavan kerran bongata. Niin tyypillistä Costa Bravan rannikkoseutua, kaikille riittää rantaa.

Tossan tyttöä tapaamassa

Tokihan tuolla tytölla vielä lippis pitäisi olla. . . . Jussi avittaa..

”Oli pyhä tai arki, kuvaaja on aina työssä”